Twee nieuwe initiatieven in het
CrossRoads-project gaan voluit voor innovatieve verbeteringen voor op of aan de fiets.
CrossRoads is een subsidieproject dat kmo’s ondersteunt met grensoverschrijdende, innovatieve en technisch haalbare ideeën. In Limburg zijn er 16 kmo’s betrokken, goed voor een subsidiebedrag van 807.701 euro.
Fietsenproducent en Belgisch marktleider
Ridley Bikes uit Beringen en wielenproducent Scope Cycling uit Eindhoven willen dan weer de aerodynamica van de fiets op punt stellen. Nu worden de onderdelen van de snelste fietsen van het peloton los van elkaar gemaakt. Ridley Bikes en Scope mikken op een prototype fiets waarbij ze alle onderdelen samen uittekenen, ontwerpen en uittesten, met bijzondere aandacht voor de aerodynamica. Door frame en wielen tijdens dit proces op elkaar af te stellen, mikken ze op een gestroomlijnde, snellere fiets die tijdswinst oplevert.
Ook
Bioracer uit Tessenderlo en partner van Flanders Bike Valley in Beringen heeft een project lopen rond koeling.
Bioracer wil nieuwe manieren van koeling bedenken en uittesten. Een eerste stap in het project is de knowhow van de verschillende partners in kaart brengen. De betrokken bedrijven zijn erg complementair. Bioracer (Flanders’ Bike Valley) produceert de pakken van onder andere de Belgische en Nederlandse nationale ploegen, het bedrijf INUTEQ International BV maakt diverse koelingstoepassingen, het Cycling Performance Centre is een sportmedisch centrum en Storex heeft dan weer heel wat ervaring met de thermische regulatie van ruimtes. In de volgende fase zullen de partners nieuwe designs ontwikkelen. Zo willen ze pakken ontwerpen die extra koelen in de zones waar dat het meeste nodig is. Nagaan of de outfits effectief werken, kan op twee manieren: enerzijds door de atleten die de pakken testen te bevragen, anderzijds via objectieve metingen in een testkamer waar de zuurstofgraad, temperatuur en luchtvochtigheid aanpasbaar zijn.