Tegen 2030 zullen er over de IJzeren Rijn 52 tot 115 goederentreinen per etmaal rijden. Dat stellen geactualiseerde vervoersprognoses die in opdracht van Infrabel en ProRail opgesteld zijn door twee Belgisch/Nederlandse onderzoeksbureaus. De werkzaamheden zijn begeleid door de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen (COD), die door de Verkeersministers van België en Nederland is ingesteld. De COD beveelt aan dat de IJzeren Rijn wordt ingericht voor 72 doorgaande internationale goederentreinen per etmaal in beide richtingen tezamen. Het overige vervoer kan worden afgewikkeld over de Montzenroute. De Verkeersministers hebben dit COD-advies overgenomen. Maar als er daadwerkelijk rond 2030 dagelijks 72 treinen over het historische tracé van de IJzeren Rijn zullen rijden, heeft dat een enorme impact op de omgeving langs dat tracé, wordt in Nederlands-Limburg gesteld door betrokken overheden. Aan Belgische kant is er op de jongste ontwikkelingen in verband met de IJzeren Rijn nog niet gereageerd.