De
toeristische dienst van Houthalen-Helchteren lokte de pers met de ietwat alarmerende persmededeling “hamsterplaag teistert het NAC”. Schepen
Jef Verpoorten, die niet verlegen zit voor een
grap, trok op de persvoorstelling met de nodige theatrale spanning een zwart doek weg. Er kwam een hamsterkooi tevoorschijn, waarin de gloednieuwe brochure
“op sjok in Houthalen-Helchteren” pronkte. Op de cover van de brochure preikt een foto van een hamster op een sjok (ofwel schommel in
het hôtels). De mooi ogende brochure focust zich op
13 thema’s. “Eén van de vele blikvangers is de blauwe toren van het NAC, die volgens de brochure ’op de lijst staat van de 100 plaatsen in de wereld die je zeker moet gezien hebben’. En of het NAC heel wat bezoek aantrekt: gemeentebesturen vanuit het ganse land komen een kijkje nemen, van Wachtebeke tot Puurs.” In de brochure wordt elk thema gekruid met een sappige zin in het Houthalens dialect. Zo wordt ‘met de fiets door de heide’:
Bè de vuulo doore heë. Verwijzend naar de streekproducten wordt Houthalen-Helchteren het land van bier, melk en honing genoemd. Met een recept voor konijn met bier van Ter Dolen komt deze wegwijsgids de lekkerbekken tegemoet. De brochure ligt aan de balie van het NAC en in de bib. Ze wordt niet alleen verspreid binnen de gemeente, ook de toeristische diensten van Maastricht, Valkenburg en Valkenswaard zijn ambassadeur voor Houthalen-Helchteren.
(Door Jef Lingier)