Een driedaags muzikaal feest in het Casino van Beringen, niets was teveel om het
75-jarig bestaan van de Academie Beringen te vieren. Gisteren kregen de jongste talenten het podium en stelden er de verschillende muziekinstrumenten voor die in de academie kunnen bespeeld worden. Vandaag blikken we ook nog even terug op die rijke geschiedenis van de Beringse muziekschool.
De stedelijke academie voor muziek, woord en dans Beringen is ontstaan in 1948 onder impuls van de koolmijn van Beringen. In het begin waren er slechts een 7-tal leraren en een 70-tal leerlingen. Gustaaf Baptist, medeoprichter, werd aangesteld als directeur. De koolmijn financierde de leraren. De muziekschool kwam tegemoet aan de naoorlogse ontluikende interesse van de bevolking voor muziek, woordkunst en dans, kortom voor cultuur in het algemeen.
Bij de eerste achteruitgang van de koolmijnen in de zestiger jaren van vorige eeuw ontstond er echter grote onrust bij leraren en leerlingen. De koolmijn wou de financiering van de muziekschool stopzetten. Na heel wat moeizame onderhandelingen ging het gemeentebestuur van Koersel, onder impuls van de heren Vints, Coomans en Leyssens akkoord om de muziekschool over te nemen. Grote opluchting bij de leraren en directie.
De nieuwe start als gemeentelijke muziekschool van Koersel luidde een nieuwe periode in. Geleidelijk aan sloten alle omliggende gemeenten zich aan: Heusden, Beringen, Paal, Beverlo, Zolder, Lummen, Heppen, Leopoldsburg, Helchteren enz. De gemeentelijke muziekschool werd gepromoveerd tot gemeentelijke academie. Het leerlingenaantal groeide snel.
Bij de fusie der gemeenten sloot ook Houthalen zich automatisch aan en de naam van de academie veranderde in ‘Gemeentelijke (later: Stedelijke)
Academie voor muziek, woord en dans Beringen.
Aan het einde van de jaren zeventig, en in het begin van de jaren tachtig leidde het succes van de academie en van het muziekonderwijs in het algemeen tot een aantal problemen: er waren te weinig geschoolde leerkrachten te vinden en er waren ellenlange wachtlijsten met instrumentleerlingen.
De reorganisatie van het muziekonderwijs in 1990 bracht soelaas. Ineens kreeg de academie van Beringen bijna 50% lesuren meer. Nieuwe instrumenten (dwarsfluit, harp, accordeon, fagot e.a.) werden toegevoegd aan het aanbod, en alle wachtlijsten konden worden weggewerkt. Sindsdien krijgen alle leerlingen les in het door hen gekozen instrument.
Rond de eeuwwisseling startte de academie als een van de weinige academies in Vlaanderen met muzieklessen voor leerlingen met speciale behoeften, in eerste instantie als tijdelijk project, en nadien ook in het reguliere curriculum. Door het grote succes van ‘Muziek op maat’ richtte de academie sinds 2021 ook de richting ‘woord op maat’ in.
Ondertussen is de academie uitgegroeid tot één van de grote academies in Limburg en in Vlaanderen met ongeveer 1700 leerlingen, bijna 100 leerkrachten en een 20-tal lesplaatsen, verspreid over de gemeenten Beringen, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Leopoldsburg en Lummen. Tweejaarlijks brengen de leerlingen en leerkrachten van de academie een academiemusical met school- en familievoorstellingen in de vijf cultuurcentra.
(foto's Jean Beerten) Meer foto's van het slotconcert nog op onze Facebookpagina.