Maar liefst 3 Belgen op 4 maakt zich zorgen over zijn budget in
2025, zo blijkt uit onderzoek. Ruim een derde wil nog intensiever besparen dan in 2024.
Meer dan 8 op 10 Belgen letten nu al op de portemonnee in de supermarkt. Bijna de helft wil dit het komende jaar nog méér doen. Op welke manier proberen consumenten slim te winkelen? ‘Meer producten in promotie kopen’ (54%) staat op kop, gevolgd door ‘meer kiezen voor huismerken‘ (43%) en ‘vaker prijzen vergelijken’ (39%). Huismerken zitten sinds de inflatie in de lift en blijven de Belg dus overtuigen. Meer dan de helft van de Belgen geeft aan in 2024 vaker huismerken te hebben gekocht. Opvallend is dat consumenten aangeven in bepaalde periodes zeer bewust terug te grijpen naar huismerken. Zo kopen consumenten meer huismerken op het einde van de maand (15%), in periodes met grote uitgaven (14%) – bv. de start van een nieuw schooljaar - of voor een feestje (11%).