Limburg.net lanceert voor de achtste keer de jaarlijkse
sensibiliseringscampagne ‘Afvalvrij Mei’. Dit jaar ligt de focus op het vermijden van keukenafval. Een gemiddeld Vlaams gezin gooit jaarlijks voor 369 euro aan voedsel weg. Daarom wil de campagne aansporen om keukenafval te voorkomen door slimmer aan te kopen, voedsel goed te bewaren en voedselresten zelf te verwerken. Dat zorgt niet alleen voor minder afval, maar ook voor een fikse besparing. De campagnebeelden in de stijl van de traditionele supermarktreclames maken dit in één oogopslag duidelijk. De campagne wordt op verschillende manieren gevoerd: een tot keuken omgevormd bushok boordevol tips aan het station in Hasselt, een maand lang het programma ‘Red de Restjes op TVL’, in elke aflevering nemen twee personen het tegen elkaar op in een kookchallenge, een speciale editie van het gratis blad De Zondag en in het Schoonste Magazine dat al in de brievenbus lag, waarin Xavier Taveirne zijn persoonlijke tips deelt om beter met voedsel om te gaan. Op de sociale mediakanalen van Limburg.net worden in de maand mei filmpjes getoond waar voedselexperten bij mensen thuis advies en praktische tips komen geven op maat van dat gezin. Wie interesse heeft, kan zelf gratis zo’n expert over de vloer laten komen vanaf het najaar. Tijdens de maand mei lopen er in tal van gemeenten ook workshops waar deelnemers technieken kunnen leren om te leren koken met restjes of eten veilig te bewaren. Alle info op afvalvrijmei.be.