UPDATE Belgische, Vlaamse, Nederlandse en Duitse overheden gaan samen een werkgroep oprichten om een definitieve oplossing uit te werken voor de heractivering van de IJzeren Rijn, de spoorverbinding die de Antwerpse haven - via Noord-Limburg - met het Duitse Ruhrgebied verbindt. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters vandaag afgesproken met Harry Voigtsberger, de economieminister van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.
Vanwege het grote belang voor de Antwerpse haven dringt ons land al jaren aan op de heringebruikname van de IJzeren Rijn. Na jarenlange discussies tussen België en Nederland besliste een arbitragehof in 2005 dat Nederland de heractivering van de lijn niet mag hinderen. Ons land moet wel meebetalen voor de heractivering.
"Nu de Scheldeverdieping is afgerond is de IJzeren Rijn voor de haven van Antwerpen een topprioriteit", zei Peeters vandaag. "Er komt nu een werkgroep om het dossier zo snel mogelijk uit te klaren." Noord-Rijnland-Westfalen en Vlaanderen zullen ook rond andere mobiliteitsdossiers samenwerken. Beide deelstaten gaan samen met de
universiteiten en kenniscentra een economische conferentie organiseren rond de zogenaamde "technologiedriehoek" Aken-Eindhoven-Leuven.
Gisteren werd bekend dat minister van overheidsbedrijven Inge Vervotte niet verwacht dat de IJzeren Rijn voor 2018 gereactiveerd kan worden. Ze antwoordde dat op een parlementaire vraag. UPDATE Premier Leterme heeft vandaag aan de minister van Economische Zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen de keuze
herbevestigd voor de modernisering van het historisch tracé van de
IJzeren Rijn. Hij herinnert eraan dat Duitsland eerder heeft laten
weten de gesprekken opnieuw te willen opstarten. Ook met Nederland zou
het overleg op korte termijn hervatten.