Wie vanaf morgen via de Fabriekstraat op Lommel Barrier van Lommel naar Neerpelt rijdt (of andersom) moet oppassen. Want dan treden daar twee ANPR-camera’s in werking. Zij controleren op snelheid en zwaar verkeer, wat de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de buurt ten goede moet komen.
Snelheid en zwaar vervoer
De ANPR-camera’s in de Fabrieksstraat staan opgesteld ter hoogte van de Sint-Thomasstraat en aan de grens
met Pelt. Op dit traject controleren ze de snelheid (max. 50 km/u).
Daarnaast is er ook een controle op zwaar vervoer in de zone met tonnagebeperking (max. 3,5 ton). Deze strekt
zicht uit over de Fabrieksstraat (vanaf kruispunt Luikersteenweg tot voorbij kruispunt Vaartstraat), de Vaartstraat
(vanaf kruispunt Fabrieksstraat tot huisnummer 90) en de Sint-Thomasstraat.
Vergunning
Bewoners, ondernemingen en nutsmaatschappijen kunnen gratis een vergunning aanvragen om toegang te
verkrijgen tot de zone met tonnagebeperking. De vergunning geldt ook voor tijdelijke situaties, zoals een verhuis
of levering van meubels. Voertuigen die personen vervoeren, zoals bussen van De Lijn en hulpdiensten, hebben
geen vergunning nodig. Zwaar vervoer zonder de nodige vergunning riskeert een boete van 174 euro. Meer info
en het formulier om een vergunning aan te vragen vind je op www.lommel.be/barrier
“Verkeersveiligheid en leefbaarheid verhogen”
“De Fabrieksstraat in Lommel-Barrier kampt al enige tijd met verkeersproblemen: te hoge snelheden en zwaar
verkeer dat door de straat rijdt, ondanks de geldende tonnagebeperking. Dit zorgt voor onveilige situaties,
schade aan het wegdek en een verminderde leefbaarheid in de buurt. Met de ANPR-camera’s wil de stad deze
problemen aanpakken”, zegt Luc Ooms, schepen van mobiliteit.
Burgemeester Bob Nijs vult aan: “Als stadsbestuur zetten we sterk in op verkeersveiligheid en leefbaarheid in
onze buurten. De installatie van deze ANPR-camera’s in de Fabrieksstraat is een belangrijke stap om de
bewoners een veilige en rustige leefomgeving te bieden. De camera’s helpen niet alleen om snelheidsduivels aan
te pakken, maar ook om zwaar verkeer dat hier niet thuishoort, te weren.”
(Stad Lommel)