Eerder deze maand stond Bart Proost (46) uit Lommel nog op het
internationale stripboekenfestival Comic Salon in Erlangen in Duitsland, waar hij zijn twee stripboeken Caspar David Friedrich, de schilder van de stilte en Kaspar Hauser, in het oog van de storm signeerde voor Duitse fans. Dat eerste boek gaat over zijn favoriete gelijknamige schilder, het tweede over een gekend Duits mysterie. ‘In België en Nederland moest ik wat meer toelichting geven bij de boeken, maar in Duitsland weet iedereen meteen waarover ze gaan. Dat maakt het heel tof, en de boeken krijgen zo ook een tweede leven’, vertelt Proost.
Deze pas in het Duits vertaalde strips zijn lang niet de enige successen van Bart Proost. Hij startte tien jaar geleden met een stripreeks over de historische
Alexander De Grote, waarvan hij een deel samen maakte met scenarist Bart Cassauwers. De eerstvolgende strip van de reeks verschijnt volgend jaar, net als zijn nieuwe graphic novel over Goya, een Spaanse schilder. Proost houdt ervan om enerzijds humoristische strips voor kinderen te maken en anderzijds ietwat donkerdere en serieuzere graphic novels voor volwassenen.
Maar hoe is die liefde voor het maken van strips en graphic novels nu eigenlijk ontstaan? ‘Toen ik begon te tekenen, was ik drie jaar oud,’ vertelt hij. ‘Het zit in de familie. Mijn grootvader langs moeders kant was schilder en graveerder. Mijn moeder is ook een vrije kunstenares. En zo is het doorgegeven op mij, alleen dat mijn kunst strips, kinderboeken en illustraties zijn.’
Proost heeft naast tekenen ook een grote liefde voor geschiedenis en kunst in het algemeen. ‘Kunst en geschiedenis zijn mijn grootste inspiratiebronnen. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de oudheid en de Grieken. Voor mijn eindwerk op de hogeschool moest ik een kortverhaal maken. Ik ging op zoek naar de bekendste Griek van vroeger en kwam meteen uit bij Alexander De Grote, en zo werd hij snel mijn eigen boeiend figuurtje.’ De 19de eeuw, meer bepaald de romantische periode, inspireert hem ook mateloos, zegt hij. ‘Mijn interesse van geschiedenis heb ik dan weer van mijn vader overgekregen, hij is historicus. Hij schreef een dossier over Goya dat ik zal gebruiken in mijn boek, waar mijn moeder dan weer de illustraties heeft ingekleurd.’
Hij geeft al meer dan twintig jaar les in Pelt en behandelde tijdens het vak esthetica ook vaak zijn favoriete kunstenaar Friedrich. Nu geeft hij enkel nog plastische opvoeding. ‘Omdat mijn hobby tien jaar geleden uitgroeide tot meer dan enkel een hobby, besloot ik deeltijds te gaan lesgeven. Zo kan ik wat meer tijd besteden aan mijn strips, maar ook aan mijn andere opdrachten voor particulieren en bedrijven. Zo heb ik onlangs een muurschildering gemaakt in Lommel, maar komt evengoed Nyrstar eens aankloppen om me te vragen een hoop illustraties te maken over veiligheid in het bedrijf. Daarnaast ga ik geregeld live tekenen op events en geef ik hier en daar een tekenworkshop.’
Proost heeft ook al heel wat tentoonstellingen achter de rug, zoals recent nog de tentoonstelling ’10 jaar striptekenaar, 10 stripverhalen’ in CC De Adelberg in zijn thuisstad Lommel. Van zowat elk van zijn boeken maakt hij ook tentoonstellingen die bibliotheken en culturele centra tijdelijk kunnen huren. Maar een van de eerste hoogtepunten van zijn carrière als striptekenaar was toch de tentoonstelling ‘Klank en Beeld’ in 2008. ‘Ik had een reeks gemaakt van tekeningen gebaseerd op mijn favoriete liedjes van the Smiths, R.E.M., Eels en de Vlaamse groep Gorki. Die laatste bracht ik op de hoogte van de tentoonstelling en nog geen maand later kreeg een telefoontje van hun manager. Hij vroeg me of ze mijn tekeningen konden gebruiken in hun laatste theatertournee. Ik mocht toen zoveel gaan kijken als ik wilde en werd zelfs eens geïnterviewd tegelijk met zanger Luc De vos. Eigenlijk is dat het echte begin geweest van alles, ook al heb ik de tekeningen pas recent in een boek gebundeld. Meteen het begin van een oeuvre vol eigenzinnige strips, waar voorlopig geen eind aan lijkt te komen,’ besluit hij.
Delia Filippone