Betere samenwerking tussen mensen en robots versterkt de concurrentiepositie van KMO's. Dat blijkt uit een nieuw interregionaal project dat tot doel heeft KMO's te ondersteunen die nieuwe technologieën, zoals robots die samenwerken met mensen, in hun productie integreren. Dat heeft Flanders Make aangekondigd, het Lommelse onderzoekscentrum voor de maakindustrie dat het project leidt.
Het nieuwe project biedt KMO’s in de automobiel- en voedingsindustrie de kans om via proeftuinen in herkenbare omstandigheden ervaring op te doen met digitale technologieën. Vervolgens kunnen ze hier met de nodige voorkennis in investeren, en zo hun concurrentiepositie versterken.
Om te kunnen concurreren met productie in lageloonlanden, hebben KMO’s in onze regio nood aan een flexibele productie die beantwoordt aan de groeiende vraag naar zeer gepersonaliseerde producten en kleine productseries. Er zijn echter maar weinig KMO’s die ten volle beseffen hoe robots die samenwerken met mensen (collaboratieve robots of cobots) hiertoe kunnen bijdragen, waardoor de nodige investeringen achterwege blijven. Via Interreg Noordwest-Europa kwam nu een consortium tot stand met 8 organisaties, waaronder Flanders Make en Voka Limburg. “Collaboratieve robots kunnen een grotere impact hebben op de maakindustrie dan bijvoorbeeld 3D-printing”, stelt Maarten Witters, projectmanager bij Flanders Make. “Ze werken veilig samen met mensen en ondersteunen hen onder meer om met zware lasten om te gaan. Doordat ze veelzijdig ingezet kunnen worden op verschillende taken, spelen ze een belangrijke rol bij flexibele productie. We willen KMO’s bewust maken van het potentieel van dit soort technologie, door hen uitgebreid te informeren en hen ermee te laten werken in herkenbare omstandigheden via proeftuinen. Zo overtuigen we hen om hier effectief op in te zetten.”
Het project wil zo’n 60 KMO’s in Noordwest-Europa bereiken en zo hun omzet in eerste instantie met naar schatting 50 miljoen verhogen en 125 nieuwe jobs creëren. Hiermee wil men ook KMO’s in de hele regio inspireren en stimuleren om nieuwe technologieën in hun organisatie te implementeren en zo hun concurrentiepositie te versterken. Dit zal niet alleen zorgen voor directe jobs in de maakindustrie, maar ook bij de hiermee verbonden design-, engineering- en marketingbedrijven.
Flanders Make neemt met het MAKE LAB2 deel aan dit project. Dat is een mobiel onderzoekslaboratorium waar bedrijven kunnen proeven van nieuwe technologieën en van de samenwerking mens-robot. Bedrijven kunnen hier uittesten hoe een robot zij-aan-zij met een mens werkt, ontdekken wat de meerwaarde van Virtual en Augmented Reality is in een productie-omgeving, hoe een slimme werkpost eruit kan zien en meten of een taak al dan niet te zwaar is.
KMO’s kunnen meestappen in het project door gebruik te maken van speciale vouchers voor opleidingssessies, demonstraties of technologische ondersteuning bij de effectieve implementatie van een nieuwe technologie in hun bedrijf. Het gaat om een heel traject dat de projectpartners samen met hen doorlopen.