We bespraken gisteren al enkele 'onderzoeksresultaten' van de Breese leerlingen in het kader van De Klimaatbende, maar naast 'de opgelegde onderzoeken' mochten ze ook zelf initiatieven ondernemen. En dat deden ze, van biologisch brood bakken, een dikke trui aan doen, zwerfvuil ruimen... Een overzicht:
- De 3e graad van
GO! Klimaatschool leerde waarom het belangrijk is om lokaal maar ook biologisch te koken en te kopen. Ze bakten zelf brood in een houtoven aangestookt met gesnoeid en gesprokkeld hout van houtkanten. Zij trokken eerst met een gids naar een bos in Opitter om te ontdekken wat houtkanten zijn en waarom ze belangrijk zijn. Daar mochten zij planten snoeien en nieuwe planten aanplanten.
- L5 en L6 van Don Bosco Gerdingen maakten klimaatvriendelijke soep. Dezelfde school zorgt elke woensdag voor gratis lokaal fruit en groenten op school. Zij organiseerden ook een herfstmarkt waar eigen gekweekte waren werden verkocht om zo voedselverspilling te vermijden. De L4 hielpen de L5 en L6 om de speelplaats te vergroenen door bomen te platen en schors aan te brengen. Op 21 februari organiseerde de school een dikketruiendag (waardoor ze de verwarming een paar graden lager konden zetten).
- 5AB van De Vuurvogel Bree organiseerde een project rond alternatieve brandstoffen voor auto's. Voor speelgoedauto's bedachten ze alternatieve aandrijvingen.
- De leerlingen van 5V en 6V van Vuurvogel Vostert organiseerden een actieweek met een smartboardchallenge om te zien welke klas het minste energie verbruikte. Op vrijdag mocht niemand het bord gebruiken.
131 leerlingen (8 klassen) gingen zwerfvuil opruimen in Bree.
Alle eerstejaars van Heilig Hart Bree en de klimaatbende van TISM kregen een lezing over de enige emmissieloze researchbasis (Prinses Elisabethbasis) op Antartica.
De klimaatbende van middenschool Heilig Hart organiseerde een #iktrekhetmijaan-week met een dikke truiendag, crea-club met restjes, een oproep om met de fiets te komen en inspiratie om veggie te koken en gebruikte spullen een tweede leven te geven.
Ook bij TISM werd in februari een hele week gewerkt rond het thema klimaat in het kader van #iktrekhetmijaan.
L6 van Don Bosco trok naar TISM voor een PlastiQ workshop waarbij leerlingen zelf aan de slag mochten met kunststoffen waarbij de mogelijkheden van een circulaire economie duidelijk werden.
Don Bosco Gerdingen organiseerde met de hele school een wereldwaterweekchallenge én een activiteit op Wereldwaterdag. Doel was om het bewustzijn rond waterschaarste te vergroten: ze brachten allemaal water mee naar school om de nieuwe speelplaatsvergroening water te kunnen geven.
De klassen 1A, 2A, 1B en 2B van GO! Atheneum - Tienerschool gingen aan de slag met Eco-mode en maakten van oude kledij iets nieuws. En ze werkten aan een project rond hun ecologische voetafdruk.
De leerlingen van 6AB van De Kei organiseerden een schermvrije lesdag en leerlingen die klimaatvriendelijk naar school kwamen verdienden een extra speeltijd.
Bij De Boemerang (LELI) werd een volledig lesthema gewijd aan de gevolgen van klimaatverandering.