Politie CARMA betrapte dinsdagnamiddag een 17-jarige jongen toen hij bij een dame thuis in Bree langsging om haar bankkaart op te halen. Het slachtoffer werd eerder thuis telefonisch gecontacteerd door een vrouw die meldde dat er verdachte verrichtingen op haar bankrekening werden vastgesteld. Een koerierdienst zou kort daarna haar bankkaarten met bijhorende pincodes aan haar woning komen ophalen.
Het slachtoffer, een oudere dame, vond het telefoontje verdacht. Zij reageerde terecht bezorgd en verwittigde een familielid dat meteen de politie contacteerde. Door deze snelle reactie kon de politie onmiddellijk actie ondernemen.
Een anonieme poliitiepatrouille stelde zich op in de buurt van de woning en wachtte tot de verdachte opdaagde. Enige tijd later arriveerde een minderjarige jongen op een step en bood zich aan aan de woning van het slachtoffer.
De politie kon de verdachte arresteren op het moment dat hij de bankkaarten in ontvangst nam. Hij werd meegenomen voor verhoor. De tiener, die al onder toezicht stond, werd voorgeleid bij de jeugdrechter. Die besliste hem te laten opnemen in een gesloten instelling.
Politie CARMA voert verder onderzoek naar andere verdachten die mogelijk bij de oplichtingszaak betrokken zijn.
Politie en parket waarschuwen nogmaals voor het fenomeen helpdeskfraude. Een verdachte doet zich voor als medewerker van de helpdesk van een bedrijf (meestal een bank) en zegt dat er verdachte transacties waargenomen worden op de rekening. Er wordt gezegd dat men het slachtoffer zal helpen om het geld op een veilige rekening te zetten. Vaak gaat men nog een stap verder en stelt men voor dat iemand fysiek de waardevolle spullen komt ophalen.
Een bankmedewerker zal je nooit opbellen en persoonlijke info vragen. Word je gebeld door een helpdesk en stelt men persoonlijke vragen? Haak in en bel onmiddellijk de politie.