Een pientere bloemenverkoper riep 13 februari uit tot Valentijnsdag voor minnaars en maîtresses. De tweede bloemtuil aan halve prijs, dat was het gat in de markt. Voor de ruiker van vrouw- of manlief moest wel de volle pot betaald worden. Je kon ze ook omwisselen, geen mens die het verschil zag. Waarom gaan mensen vreemd? Ik denk dat ik het antwoord ken. Als je huwelijks- en sexleven nog bruist als een plat waterke dan dringt een oplossing zich op. Dan moet er gehandeld worden. Met andere woorden :”Je moet het ijzer smeden als het vlees zwak is.” Of zoals een leraar wiskunde tegen zijn vrouw zei, ze was regentes Nederlands: ”Als we nu niet vermenigvuldigen dan krijgen we ‘woorden schat’.” Laten we het grillige liefdespad maar verlaten en andere wegen bewandelen. Letterlijk dan want ik wil even stilstaan bij twee Limburgse verkeersdossiers die vaak gebruist hebben maar even vaak hun laatste bubbel energie verloren. Zal het vanaf nu anders worden met de Noord-Zuid verbinding en met de sneltram? Als mijn leven zich had ontwikkeld zoals het dossier van de Noord-Zuid, dan zat ik nu nog in de lagere school. Ze zijn in deze zaak al 50 jaar niet alleen het noorden en het zuiden kwijt maar alle windrichtingen. Het is al een halve eeuw achteruit rijden. Ja, bruisen deed het wel, maar dan voor de rechtbank en de Raad van State waar men van het ene protestdossier in het andere sukkelde. Nu krijgen de omwonenden de kans om hun keuze te maken uit 7(!) tracés. Ik ben sceptisch. Geen inspraak, dat is verkeerd, maar te veel keuzemogelijkheden maakt de verkeersknoop wellicht nog ingewikkelder. Van de weg naar het spoor. Hoe traag gaat het vooruit met de sneltram? Ik vind het een nutteloze en geldverslindende investering waaraan iedereen jarenlang zal moeten betalen terwijl slechts een kleine fractie van de Limburgers er van zal gebruik maken. Als de tram al ooit rijdt! Er is nu al zoveel geld weggegooid aan voorontwerpen en plannen die bruisten van ambitie. Het is altijd verkeerde bruis. Hasselt kreunt momenteel als handelsstad onder steeds meer leegstand en nieuwe commerciële tendensen en dan gaan ze een sneltram naar Maastricht laten rijden om nog meer kooplustigen uit hartje Hasselt weg te halen. Ik begrijp dat niet. De tram zal natuurlijk ook fungeren in het woon/werk verkeer maar dat kan best en goedkoper opgelost geworden met een verbetering van het reeds voorhanden zijnde openbaar vervoer. Denk je dat de Nederlanders zo dom gaan zijn om in grote getale Maastricht achter te laten om in Hasselt te komen shoppen? Wie dat gelooft bruist naïef.
(Martin Vanierschot)