De burgemeesters van Mol, Balen, Lommel, Pelt en Hamont-Achel hopen dat de spoorverbinding Hamont-Weert in het verlengde van Lijn 19 Antwerpen-Hamont alsnog wordt opgenomen in de nieuwe overeenkomst met de NMBS. Dat hebben ze vanmorgen bekendgemaakt.
Op 18 mei wordt een resolutie over dat onderwerp besproken in het federaal parlement. Minister Gilkinet (Ecolo) bereidt momenteel namens de federale regering de nieuwe contracten met de NMBS voor.
Voor de grensoverschrijdende verbindingen somt de federale regering nu de acht bestaande lijnen op die in het - met de MNBS - te onderhandelen nieuwe dienstencontract moeten opgenomen worden: zes vanuit Wallonië, twee vanuit Vlaanderen.
Lijn 19 Antwerpen – Hamont, voortgezet tot in Weert (NL) wordt hierbij niet vermeld. Het betreft hier een bestaand spoortraject dat enkel modernisering van het baanvak van Hamont tot Weert behoeft, over een afstand van ca. 10 km, zoals elektrificatie en moderne veiligheidssystemen. Een relatief eenvoudig dossier om een extra grensovergang met Nederland te realiseren.
De burgemeesters van Balen, Hamont-Achel, Pelt, Lommel en Mol betreuren dit omdat het voor hun inwoners en deze van de ruimere regio Antwerpse Kempen en Provincie Limburg een extra duurzame mobiliteitsmodus zou geven. Het zou voor de internationale ontsluiting van noordoost België richting Nederland en aansluitend Duitsland een enorme vooruitgang betekenen als op deze manier Europa via de trein beter ontsloten wordt. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde voor de Europese spoorontsluiting richting België vanuit zuidoost Nederland en aansluitend Duitsland.
De burgemeesters hadden hun hoop gevestigd op de verwachtingen die het federaal regeerakkoord van de regering De Croo hieromtrent schiep: “Het personenvervoer uitbreiden met… grensoverschrijdende verbindingen”, want dit geeft zo de mogelijkheid om de verbinding Antwerpen-Hamont-Weert te realiseren. Ze hebben de minister daarover onlangs nog een brief geschreven.
Ook in het regeerakkoord van de Nederlandse regering Rutte III werd de doortrekking van deze lijn opgenomen: "In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen.” De burgemeesters hopen ook dat dit in het komende regeerakkoord zal staan. Voor de kosten van het upgraden van de bestaande lijn vanaf de grens tot Weert, werd er reeds een cofinanciering voorzien van 2 miljoen euro door de Stad Weert en 4 miljoen door de Provincie Nederlands-Limburg; samen 6 miljoen euro. Maar België zou tegemoet moeten komen…
Ook minister Gilkinet gaf in zijn beleidsverklaring bijzondere aandacht aan de grensoverschrijdende verbindingen en tijdens de bespreking van zijn beleidsverklaring waren van de leden van de commissie Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale instellingen enthousiast om de spoorcapaciteit met deze grensoverschrijdende verbindingen uit te breiden.
De parlementsleden Jef Van den Bergh (CD&V), Steven Matheï (CD&V), Servais Verherstraeten (CD&V), Marianne Verhaert (Open VLD), Nicolas Parent (Ecolo-Groen), Kris Verduyckt (Vooruit) en Barbara Creemers (Ecolo-Groen) dienden een resolutie in om de lijn 19 Antwerpen-Hamont tot Weert door te laten rijden en deze alsnog op te nemen in het contract met de NMBS.
We hopen dat grensovergang Hamont-Weert alsnog wordt opgenomen in het contract met de NMBS. We duimen voor de parlementsleden om hun resolutie te laten goedkeuren, aldus de burgemeesters Wim Cayers, Johan Leysen, Bob Nijs, Frank Smeets en Rik Rijcken.