Infrabel heeft beslist om de spoorovergang in de Reservorenstraat en de Sint-Maartensbergstraat, deze laatste straat is in de volksmond gekend als ‘de Mettenberg’, vanaf 13 oktober volledig af te sluiten voor alle verkeer. Vanuit Beverlo zal via deze weg geen verkeer meer mogelijk zijn in de richting van Korspel en Heppen-Leopoldsburg.
Roger Meynckens, woordvoerder van de wijk Eindeken, die het dichtst bij de overweg ligt, betreurt dat er geen enkel overleg is geweest alvorens Infrabel deze beslissing nam. In een brief aan burgemeester en schepenen van Beringen verwoordt hij het ongenoegen van de wijkbewoners en de gevolgen op verkeersvlak die deze sluiting meebrengt.
“Sinds mensenheugenis kunnen fietsers, vooral schoolgaande jeugd, veilig naar school fietsen in Korspel en Leopoldsburg. Het was het enige alternatief om de drukke Korspelsesteenweg en de drukke N72 naar Heppen en Leopoldsburg te vermijden. We betreuren deze beslissing en stellen vast dat twee overgangen in de richting van Leopoldsburg wel open blijven. Ik kan hieruit enkel besluiten dat jullie ons een pad in de korf hebben gezet. Jullie hebben de mond vol over buurtparticipatie en geven hopen geld uit aan buurtplatforms maar wat doet het ertoe als we niet gehoord worden en alles dode letter blijft. Spijtig dat ik zo kritisch moet schrijven maar vele inwoners van Beverlo hebben mij hierover al aangesproken. Ik schrijf wat zij denken. Kan hier nog iets aan gedaan worden? Hopelijk maakt deze brief van de buurtwerking Eindeken iets los bij het gemeentebestuur en kan het lokale bestuur in overleg gaan met Infrabel dat de spoorweginfrastructuur beheert", zegt Roger.
Maar de boosheid is ondertussen al overgegaan in gelatenheid. De teerling is geworpen, er is
geen weg meer terug.
"Als er ergens een route wordt afgesloten, dan wekt dat natuurlijk weerstand op. Dat begrijpen we maar al te goed. In dit geval is het initiatief genomen door Infrabel. Men heeft de intentie om zoveel mogelijk overwegen conflictvrij te maken om zo de veiligheid en de doorstroming op de kruisingen met het spoorwegnet te verbeteren", reageert
schepen van Verkeer Jean Vanhees.
In Beringen gaat het over drie overgangen: die aan de Sint-Maartensbergstraat, die aan de Korspelsesteenweg en die aan de Heerbaan/Posthoornstraat.
Voor de Heerbaan/Posthoornstraat wordt nog naar een oplossing gezocht. Mogelijk wordt daar een brug gebouwd over de spoorweg. Voor de Korspelsesteenweg heeft men die beslissing al genomen: er komt een brug die het verkeer over de spoorweg heen leidt. In de Sint-Maartensbergstraat telde men veel te weinig verkeer om daar een zo grote investering te doen en is er geopteerd om de overweg af te sluiten.
"Onze eerste bekommernis was dan ook het fietsverkeer dat daar (onder meer via het toeristisch fietsroutenetwerk) passeert. In overleg met de diensten van de provincie is de fietsroute daar omgeleid. Vanuit Beverlo neemt de route nu de Korspelsesteenweg, waarna men desgewenst vlak voorbij het station opnieuw de route naar fietsknooppunt 342 in de Sint Maartensbergstraat kan bereiken om zo verder richting Groenhoekstraat te kunnen rijden. Overigens is er ook een fietssnelweg voorzien langsheen het spoor, aan de oorstzijde, waardoor het ook makkelijker wordt om van en naar Leopoldsburg te fietsen", zegt de schepen nog..
De route die de fietsers nu konden gebruiken door de Reservorenstraat en de Sint-Maartensbergstraat zal vanaf volgende week dus afgesloten worden.
(Martin Vanierschot - Hans Put)