De Vlaamse overheid en Zeppe & Zikki (de centrale figuren in preventiecampagnes en tv-programma’s van DPG Media voor meer verkeersveiligheid) slaan de handen in elkaar voor meer zichtbaarheid in het verkeer en lanceren samen de
campagne #iedereenfluo. “Zichtbaarheid redt mensenlevens. Het gaat écht om zien en gezien worden in het verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.
“Binnen het nieuwe Vlaamse Verkeersveiligheidsplan zetten we dan ook sterk in op zichtbaarheid bij alle weggebruikers. Fluo dragen in het verkeer zorgt ervoor dat de zichtbaarheid voor aankomend verkeer in het donker maar liefst verdrievoudigt en reikt tot op 150 meter. Zichtbaarheid en gezien worden, blijft daarmee een zeer belangrijke factor om ongevallen te vermijden. Want zelfs in een atypisch mobiliteitsjaar vielen er in Vlaanderen in 2020 nog 11 voetgangersdoden en 12 fietsdoden in het donker te betreuren.”
Om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken en zoveel mogelijk leeftijdscategorieën te vatten, lopen er naast de zichtbaarheidscampagne met Zeppe & Zikki in november ook nog andere projecten met steun van de Vlaamse overheid. Zoals het verkeersproject ‘Helm Op Fluo Top’ van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Basisscholen kunnen hiermee hun leerlingen stimuleren om ook tijdens de donkere maanden te voet of met de fiets naar school te komen.
Ook de jaarlijkse FLUODAG van XIU vzw staat gepland op dinsdag 16 november. Een actie om de zichtbaarheid van fietsende tieners in het donker te stimuleren.