Bij
'de autokeuring' in Hechtel-Eksel werd deze voormiddag een
nieuwe keuringslijn in gebruik genomen:
lijn 8, de achtste lijn! De veelvuldige bezoeker zal wel opmerken dat lijn 4 uit een lijn a en lijn b bestaat, maar boven deze nieuwe lijn staat alvast een 8.
Groep Autoveiligheid, de privé maatschappij die instaat voor zowel autokeuring als het rijexamen (in de provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Babant oost) doet deze investering met het oog op het permanent verbeteren van haar aanbod aan het Limburgs publiek. Deze 8e lijn
verhoogt dan ook de
capaciteit, zodat op piekmomenten de wachttijden zouden verminderen.
In Hechtel-Eksel worden er immers gemiddeld 600 voertuigen per dag 'gekeurd' (de herkeuringen zitten hier trouwens niet in). 4 jaar eerder waren dat er 50 per dag minder. Op jaarbasis zijn dat nu dus zo'n 150.000 voertuigen. 80 % daarvan zijn personenwagens.
Limburg telt overigens ook nog eens 4 sites voor keuring op verplaatsing waar zwaar vervoer (+ 3,5 Ton) kan worden gekeurd. Dit zorgt niet alleen voor een operationele ontlasting bij de gewone stations, maar het draagt ook bij tot de verkeersveiligheid en het geeft minder hinder in de buurt. Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit ook beter is voor het milieu (minder CO2 uitstoot). Zo zijn er sites bij Transport H. Essers in Lommel, VNW Transport Houthalen-Helchteren, Lenicker Genk en One Stop Bilzen, in totaal goed voor 7.213 keuringen in 2023.
De vergunning voor het bouwen van de 8e lijn werd in februari 2023 ontvangen, voorwaarde was de aanplanting van een compensatiebos. In samenwerking met Bosgroep Limburg werd er zo een nieuw bos van 552 m2 aangeplant in Laakdal. Na het broedseizoen werden de werken opgestart (er dienden immers bomen gekapt), de totale kostprijs van de investering bedroeg zo'n 1 miljoen euro. Alle types van voertuigen (behalve die van + 3,5 Ton) kunnen hier gekeurd worden, dit vergroot de keuringscapaciteit met zo'n 14 %.
Groep Autoveiligheid ijvert ook voor een verdere digitalisering van het keuringsproces. Klanten kunnen nu al de keuze maken om het keuringsbewijs in digitale vorm te ontvangen (via e_box, Mijn Burgerprofiel of mail), maar een snel en duidelijk wetgevend kader voor digitale boorddocumenten dringt zich op.
In 2023 steeg het te keuren wagenpark met zo'n 10 % ten opzichte van 2019. Het wagenpark vergrijst immers, de eerste controle dient plaats te vinden na 4 jaar te rekenen vanaf de inschrijving. De gemiddelde wachttijd in de Limburgse stations zijn de voorbije maanden overigens gedaald naar iets minder dan een half uur. Al zijn er wel piekmomenten op het moment dat een warme dag zich aankondigt, en iedereen vroeg bij de autokeuring wil zijn. Het maken van een afspraak kan dan soelaas bieden. Boekten 'slechts' 12 % van de automobilisten voor corona een afspraak, dan is dat percentage ondertussen gestegen naar 40 %. Een systeem zoals in Wallonië of Brussel waar altijd op afspraak moet gewerkt worden, wordt niet beoogd, aldus de woordvoerder van Autoveiligheid.
In het station te Hechtel-Eksel werken 55 mensen, en dit van maandag tot vrijdag van 7u tot 17u (op maandag en donderdag tot 19u).
De drie grote doelen van Autoveiligheid zijn en blijven:
- het voertuigenpark op de openbare weg in goede staat houden als bijdrage tot de verkeersveiligheid
- de emissies van de verbrandingsmotoren controleren in functie van de milieu- en klimaatdoelstellingen
- de consument beschermen bij aankopen op de tweedehandsmarkt.
Omtrent die tweede doelstelling werd nog opgemerkt dat het momenteel nog iets te vroeg is om het effect van de elektrificatie van het wagenpark te zien. Bepaalde controles zullen wegvallen, maar weer andere (de batterij?) zullen er bij komen, zodat de doorlooptijd wellicht dezelfde blijft.
De bezoekers van de autokeuring ontvingen na de opening van de 8e lijn een drankje én een gadget om de bandenslijtage te meten. Een goed gebruik daarvan zal het aantal herkeuringen zeker doen verminderen!
Op de foto hieronder burgemeester Jan Dalemans van Hechtel-Eksel die het lint doorknipt, vergezeld van schepen Johan Feyen (links) en 3 vertegenwoordigers van Autoveiligheid.
Meer foto's