Beringen
Bocholt
Bree
Hamont-Achel
Hechtel-Eksel
Leopoldsburg
Lommel
Oudsbergen
Peer
Pelt

De eerste elektrische trein

Donderdag 10 juni 2021
De eerste elektrische trein
Deze voormiddag werd de nieuwe elektrische spoorverbinding tussen Mol en Hamont ingehuldigd. In Mol stapte een select gezelschap op: federaal minister van mobiliteit Georges Gilkinet, NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir, haar collega van Infrabel Benoît Gilson, Christian Faure (afdelingshoofd van de Europese Commissie) en de burgemeesters van Mol, Lommel, Pelt en Hamont-Achel. De spoorlijn werd met een chique elektrische trein ingereden tot Neerpelt - niet tot in Hamont om de normale treindienst voor de reizigers niet te verstoren. In het station van Neerpelt stond Vlaams minister Lydia Peeters al te wachten - zij was met de auto gekomen.
Vanaf komende maandag worden er op de verbinding Hamont-Antwerpen ook elektrische treinen ingezet. Wie gedacht had dat alle reizigerstreinen op dat tracé voortaan elektrisch zullen rijden heeft het mis: "slechts" 40% van de IC-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Hamont zullen elektrische dubbeldekstreinen zijn die elk meer dan 800 zitplaatsen tellen, wat bijna 10% meer is dan op de huidige dieseltreinen. Op weekdagen rijden er vanaf maandag bovendien elke dag twee piekuurtreinen tussen Neerpelt en Brussel-Zuid. Het gaat om één trein ’s ochtends vanuit Neerpelt (6u56) richting Brussel-Zuid (9u00) en om één trein ’s avonds vanuit Brussel-Zuid (17u00) richting Neerpelt (19u02). Deze treinen stoppen onder meer in Overpelt, Lommel en Mol.
Vanaf zondag 20 juni vertrekken de twee studententreinen richting Leuven en Heverlee voortaan in Hamont in plaats van in Mol. Ze vertrekken in Hamont om 17u50 en 18u50 en stoppen onder meer in Neerpelt, Overpelt, Lommel, Mol, Geel, Herentals, Lier en Mechelen-Nekkerspoel. Tijdens de vakantieperiodes rijden deze treinen niet.
Vandaar dat er vanmorgen toch wel gelukkige gezichten waren op perron 1 in Neerpelt, waar de officiële plechtigheid plaatsvond. Er waren toespraken van de twee ministers, van de Europese vertegenwoordiger, van de CEO's en van de burgemeesters. Ze legden de nadruk op het belang van de investering: voor de mobiliteit in Noord-Limburg en de Noorderkempen, voor het milieu - want minder fijnstof- en CO2-uitstoot -, voor de stiptheid van de treinen... Uiteraard kwam ook de gewenste uitbreiding naar Weert ter sprake, maar naar wij konden vernemen wordt er aan Belgische zijde afgewacht of - en zo ja, hoe - die verbinding in het regeerakkoord van de nog te vormen Nederlandse regering zal worden opgenomen.
 

De eerste elektrische treinDe eerste elektrische trein

Het recentste nieuws

  • Di 3/06 Beringen - Expo: Stemmen uit de droogte
  • Ma 2/06 Lommel - Bewegen en samenwerken met Kronkeldiedoe
  • Ma 2/06 Lommel - Jozef Bastiaens wint Schaal van Lommel
  • Ma 2/06 Lommel - Expo 'Pottenkijkers' en orgel spelen in de kerk
  • Ma 2/06 Beringen - Veel belangstelling om stadsleverancier te worden
Zoekertjes
Aangeboden
20 inch velgen. Wandklok Fietsendrager Thule Koperen scheepslamp
Te koop
Te koop
Te koop
Gezocht
Muliplex Bijverdienste gezocht in administra
Verloren
Zilvergrijze horloge verloren Wandelstok
Gevonden
Armbandje goudkleurig Poesje Don Boscostraat
Antiek en kunst
Uw zoekertje toevoegen
U bent hier: Startpagina » De eerste elektrische trein
Contacteer ons  |  Adverteer  |  Over deze site  |  Gemeente-info & links  |  GDPR
Doorzoek de Internetgazet
© 2004-2013 Faes nv - Op de artikels en foto’s rust copyright | Site: Webstylers
RSS Feed
Volg ons
RSS Feed
Mobiele versie
internetgazet.mobi
Mobiele versie