. In Mol stapte een select gezelschap op: federaal minister van mobiliteit Georges Gilkinet, NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir, haar collega van Infrabel Benoît Gilson, Christian Faure (afdelingshoofd van de Europese Commissie) en de burgemeesters van Mol, Lommel, Pelt en Hamont-Achel. De spoorlijn werd met een chique elektrische trein ingereden tot Neerpelt - niet tot in Hamont om de normale treindienst voor de reizigers niet te verstoren. In het station van Neerpelt stond Vlaams minister Lydia Peeters al te wachten - zij was met de auto gekomen.
Vanaf komende maandag worden er op de verbinding Hamont-Antwerpen
ook elektrische treinen ingezet. Wie gedacht had dat
alle reizigerstreinen op dat tracé voortaan elektrisch zullen rijden heeft het mis:
"slechts" 40% van de IC-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Hamont zullen
elektrische dubbeldekstreinen zijn die elk meer dan 800 zitplaatsen tellen, wat bijna 10% meer is dan op de huidige dieseltreinen. Op weekdagen rijden er vanaf maandag bovendien elke dag
twee piekuurtreinen tussen Neerpelt en Brussel-Zuid. Het gaat om één trein ’s ochtends vanuit Neerpelt (6u56) richting Brussel-Zuid (9u00) en om één trein ’s avonds vanuit Brussel-Zuid (17u00) richting Neerpelt (19u02). Deze treinen stoppen onder meer in Overpelt, Lommel en Mol.
Vanaf zondag 20 juni vertrekken de
twee studententreinen richting Leuven en Heverlee voortaan in Hamont in plaats van in Mol. Ze vertrekken in Hamont om 17u50 en 18u50 en stoppen onder meer in Neerpelt, Overpelt, Lommel, Mol, Geel, Herentals, Lier en Mechelen-Nekkerspoel. Tijdens de vakantieperiodes rijden deze treinen niet.
Vandaar dat er vanmorgen toch wel gelukkige gezichten waren op perron 1 in Neerpelt, waar de officiële plechtigheid plaatsvond. Er waren toespraken van de twee ministers, van de Europese vertegenwoordiger, van de CEO's en van de burgemeesters. Ze legden de nadruk op het belang van de investering: voor de mobiliteit in Noord-Limburg en de Noorderkempen, voor het milieu - want minder fijnstof- en CO2-uitstoot -, voor de stiptheid van de treinen... Uiteraard kwam ook de
gewenste uitbreiding naar Weert ter sprake, maar naar wij konden vernemen wordt er aan Belgische zijde afgewacht of - en zo ja, hoe - die verbinding in het regeerakkoord van de nog te vormen Nederlandse regering zal worden opgenomen.