Geen treinverkeer dit weekend. Toch rijdt er tussen Pelt en Hamont één trein: de
werktrein (eerste foto onder) van Infrabel. Die wordt vooral ingezet om de
bovenleiding voor de elektrificatie van de spoorlijn te hangen. Geen treinen ook omdat er gewerkt wordt
op de spoorbrug over het kanaal in Pelt: daar worden dit weekend onder meer isolerende plaatjes aangebracht tussen de bovenkant van de dwarsliggers en de stalen basis van de brug (
tweede foto onder).
De elektrificatiewerken zijn 2,5 jaar geleden gestart in Hamont en verlopen gefaseerd in baanvakken. Op het 33 km lange traject van spoorlijn 19 zijn alle
830 bovenleidingspalen geplaatst. De in totaal 200 km aan nieuwe kabels en draden werden intussen afgerold op enkele kilometers na. Dit weekend wordt de elektrische verbinding gemaakt tussen spoorlijn 19 en de al bestaande bovenleiding in Mol én tussen Pelt en Hamont worden de bovenleidingsdraden verder afgerold.
Verspreid over de spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe
tractie-onderstations gebouwd die eind maart operationeel zullen zijn. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden.
Daarnaast heeft Infrabel ook een aantal
spoorwerken uitgevoerd zoals o.a. de bouw van twee nieuwe wissels in Balen Werkplaatsen (Lommel) en 115 meter spooraanleg in Hamont, De aanpassing aan de leuningen van 6 bruggen op het traject van de spoorlijn gebeurt dit voorjaar. Wanneer de werken in mei zijn gerealiseerd, gebeuren de verdere controles en vereiste testen waarna de spoorlijn veilig onder stroom kan worden gezet.
In juni 2021 zullen de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde spoorlijn kunnen rijden. De geraamde investering voor de elektrificatiewerken bedraagt 30,9 miljoen euro waarvan een deel (40%) wordt gesubsidieerd door Europa.
Dankzij de elektrificatie kan NMBS over het volledige traject van Antwerpen tot Hamont elektrische treinen inzetten. Daardoor zullen vanaf juni ook twee bestaande P-treinen (
piekuurtreinen)
tussen Brussel en Mol tot in Neerpelt kunnen rijden. Het gaat om één P-trein ’s morgens richting Brussel en één P-trein ’s avonds vanuit Brussel.