Vanaf dit schooljaar krijgt elk kind in
Hamont-Achel, Lommel en Pelt dat instroomt in de
kleuterklas een eigen ‘Dit ben ik!’-boekje. Ouders kunnen er samen met hun peuter op een speelse manier belangrijke informatie in noteren: van gezinssituatie tot lievelingsspel, van thuistaal tot karaktertrekjes. Zo leren leerkrachten nieuwe kinderen beter kennen en kan de school beter inspelen op hun noden.
Deze voormiddag mocht Nisreen alvast het eerste boekje ontvangen van Mieke, verpleegkundige bij Kind en Gezin. Nisreen gaat vanaf nieuwjaar naar de kleuterklas.
Van pilootproject naar concreet hulpmiddel
Het boekje is ontstaan binnen het Noord-Limburgse pilootproject ‘Welkom Thuis’ (ook bekend als Vroeg en Nabij), dat door Vlaanderen ondersteund wordt. Doel is gezinnen zo vroeg en zo preventief mogelijk te begeleiden, aldus Katrien Kenis, schepen van Kind, Talent en gezin van Pelt, zodat vragen snel opgepikt worden en niet escaleren. Het project versterkt ook de samenwerking tussen Kind en Gezin, scholen, kinderopvang en lokale besturen. "Zo zorgen we er ook voor dat we de gezinnen niet verliezen op momenten dat er een overstap komt van de opvang naar het kleuterklasje", aldus Katrien.
Katrien Cools, schepen van Huis van het Kind van Lommel vult aan: "Het is de bedoeling om heel intensief samen te werken met alle partners, zodat we die gezinnen kunnen ondersteunen op de meest speciale momenten en zeker op de doorgangsmomenten. De werkgroep heeft nu rond de eerste 'breuklijn' een eerste concrete tool ontworpen, en dat is dus het 'Dit ben ik!-boekje. Bedoeling is dat dit boekje op termijn een evidentie wordt", zo besluit Katrien.
Ria Nijs, schepen van Gezin en Huis van het Kind van Hamont-Achel vat het als volgt samen: "Er zijn heel wat scharniermomenten in het leven van opgroeiende kinderen, en dat begint al bij de begeleiding vanaf de zwangerschap. Die steun is er ook bij de overstap van de kleuter naar de lagere school. Alleen: we stelden een leegte vast bij de overstap van de opvang naar het kleuterklasje, vandaar dat we gestart zijn met dit initiatief."
Met het nieuwe boekje wordt de overstap van opvang naar kleuterklas een stuk zachter. Waar vroeger soms een hiaat zat tussen de laatste consultatie bij Kind en Gezin en de eerste schooldag, zorgt dit instrument voor een warme overdracht. Het lijkt op een vriendenboekje, maar is tegelijk een praktisch hulpmiddel: het bundelt gegevens over de thuissituatie, ontwikkeling, emoties en talenten van het kind. Kinderen kunnen er bovendien zelf in tekenen of kleuren.
Samen bouwen aan een “village”
De drie gemeenten benadrukken dat dit maar één bouwsteen is van een groter geheel. “We hebben een village nodig om een kind op te voeden, en we zijn die village sterker aan het maken,” klinkt het. Ouders, leerkrachten, zorgpartners en opvoedingscoaches trekken samen aan hetzelfde zeel. Een ‘verbindend coach’ kan gezinnen indien nodig begeleiden bij het invullen en doorverwijzen naar professionele hulpverlening.
Het boekje wordt uitgereikt tijdens het consult van 30 maanden bij Kind en Gezin. Zo bereikt men quasi alle kinderen en kan de warme overdracht naar de kleuterklas tijdig gebeuren. Op het moment dat het kindje naar de kleuterklas gaat, volgt nog een laatste consult bij Kind en Gezin, zodat eventuele vragen rond het boekje nog kunnen behandeld worden.
Uniek in Vlaanderen
Hamont-Achel, Lommel en Pelt mochten dit project samen met Vlaanderen uitwerken en kregen daarvoor subsidies. Hun aanpak werd gekozen uit meerdere kandidaturen, omdat ze grensoverschrijdend samenwerken en zo meer gezinnen en partners bereiken.
De verwachting is dat dit schooljaar al de eerste positieve resultaten zichtbaar worden: een zachtere start voor peuters, meer houvast voor ouders en een betere afstemming tussen opvang, school en hulpverlening.