Geen eerste wereldtitel MX2 voor het
Genkse Monster Energy Yamaha Factory MX2 team van Hans Corvers met Jago Geerts. De Balenaar moest, na een dramatische slotreeks, opnieuw tevreden zijn met zilver. Yamaha pakte wel weer de wereldtitel voor constructeurs.
"Eigenlijk heb ik nu meer zin om dadelijk naar huis te gaan en te kunnen ontspannen. Maar ook verliezen is een deel van topsport en willen jullie weten hoe ik mij voel. Het is een zure pil om door te slikken als je weet dat je de snelste rijder op de baan bent en dat de beslissing pas in de laatste ronden valt. Door Vialle onder druk te zetten, ernaast en zelfs even voorbij te gaan ging hij in de fout en kwam net voor mij te val. Ik raakte zijn wiel en werd over mijn motor gekatapulteerd. Toen Vialle sneller terug op zijn motor zat wist ik dat het voorbij was. Het scheelde letterlijk tien centimeter en dan had ik zijn wiel niet geraakt en was de wereldtitel voor mij geweest. Drie keer op rij stranden op de tweede plaats in het kampioenschap doet pijn. Zeker deze keer omdat de titel wel heel dichtbij kwam. Op deze manier wil geen enkele topsporter verliezen. Nu gaan een paar weken rust mij goed doen om de nederlaag te verwerken. Vooral de val kan ik op dit ogenblik nog niet goed een plaats geven. Bedankt voor al jullie steun", zei Geerts na afloop van de wedstrijd.
Geerts was met twee puntjes voorsprong op Vialle naar Afyonkarihasar, in het Turkse binnenland, afgereisd. Alles of niets dus in de laatste Grote Prijs van 2022. Geerts begon goed aan zijn Turks weekend met een tweede plaats in de kwalificatierace, inclusief de snelste ronde.
Agressief
De Balenaar vergat in de eerste reeks om zijn goede startpositie meteen te verzilveren. Terwijl grote rivaal Vialle de holeshot pakte, dook Jago pas als zesde in de eerste bocht. Teammaat Benistant zat zelfs nog wat verderop. Geerts ging in die beginfase heel agressief te keer. In de vierde ronde hing hij al op P2, na knappe passeermaneuvers op Längenfelder en de Wolf. Volgende op zijn lijst: Vialle, die vier seconden was weggereden. Geerts had aanvankelijk moeite om de kloof te verkleinen. Net toen hij zijn turbo had gevonden – in ronde 10 – maakte hij een stuurfoutje. De Wolf ging hem opnieuw voorbij, maar niet voor lang. De kloof op Vialle kreeg Jago echter niet meer gedicht. Benistant reed heel lang op P6, maar viel in de slotfase terug naar P10 na een crash.
Vreemde crash
Geerts, die nu één puntje achter Vialle stond in het WK, schoot in de tweede reeks als een komeet uit het starthek. Holeshot. Iets wat hij absoluut nodig had. Maar Vialle liet er ook geen gras over groeien. De Fransman dook als vierde het veld in, maar hing na één ronde al in het wiel van Geerts, die zich iets later aan de binnenkant liet verrassen. Jago klampte aan, zocht en vond goede lijnen en begon zijn rivaal met een resem aanvallen te bestoken. Vialle kwam meer en meer onder druk te staan en kraakte ook. De Fransman ging tegen de grond, maar… Geerts zat zo dicht dat hij hem niet meer kon ontwijken en ook crashte. Een ongeluk komt helaas nooit alleen: Vialle kon veel sneller hervatten en kreeg zo vijf seconden cadeau van Dame Fortuna. Veel op deze snelle Turkse baan. Jago gaf zich echter niet gewonnen en perste alles uit zijn tengere lijf. Hij kwam even opzetten, maar de kloof volledig dichten lukte niet meer. Weg wereldtitel, door een stomme val waar hij zelfs helemaal niets aan kon doen. Een dramatisch einde van een super spannend seizoen. Benistant, die als derde was vertrokken, bolde als vierde over de meet.
Met een tweede en vijfde plaats in het WK, zeven GP-zeges en 22 podiumplaatsen kan/mag het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team toch terugblikken op een sterk jaar. Genoeg ook voor de wereldtitel voor constructeurs, voor het derde jaar op rij. Alleen de kers op de taart ontbreekt.
(Foto’s fullspectrum.media, yamaha racing)