Beringen
Bocholt
Bree
Hamont-Achel
Hechtel-Eksel
Leopoldsburg
Lommel
Oudsbergen
Peer
Pelt

Duitsland gaat dossier IJzeren Rijn trekken

Vrijdag 18 januari 2019
Er zit beweging in het oude dossier van de ‘IJzeren Rijn’: op vraag van Vlaanderen is Duitsland nu bereid om een trekkersrol op te nemen in het drielandenoverleg over het zogenaamde 3RX-tracé. Dat werd bevestigd tijdens een overleg tussen Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en verkeersminister Hendrik Wüst van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Duitsland gaat nu een voorstel voor het verdere verloop uitwerken. “Het is de eerste keer dat de Duitsers een trekkersrol op zich nemen”, zegt Weyts. “De discussie over de 3RX verloopt nu onder een nieuw en hoopgevend gesternte”.
Vlaanderen doet al jaren pogingen om het dossier rond de ‘IJzeren Rijn’-spoorverbinding (tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied) uit het slop te halen. Minister Ben Weyts nam het initiatief om de verschillende opties objectief met elkaar te vergelijken in een studie die ondersteund werd door de 5 betrokken overheden (Vlaanderen, België, Nederland, Duitsland, Noordrijn-Westfalen). Uit die studie bleek dat het 3RX-tracé de beste resultaten kan voorleggen.
Die ‘Rhein-Ruhr-Rail Connection’ (3RX) loopt van Antwerpen via Mol en Hamont naar Roermond en Venlo en uiteindelijk tot in Viersen. Uit het studiewerk blijkt dat de 3RX dezelfde baten belooft als het historisch tracé van de IJzeren Rijn, maar dan aan de helft van de kosten. De Duitsers zeggen nu dat zij op basis van het gevoerde onderzoek ook voor de 3RX kiezen. Op vraag van Vlaanderen is Duitsland zelfs voor het eerst bereid om een voortrekkersrol op te nemen. Concreet zal de Duitse federale Bondsregering de leiding nemen van het drielandenoverleg. De Duitsers gaan een voorstel over het verdere verloop uitwerken.
“Aan Duitse zijde laat men de terughoudendheid varen en kiest men nu ook voor de 3RX”, zegt Weyts. “We zijn erin geslaagd om met het vergelijkende onderzoek een doorbraak te realiseren. Nu ontpopt Duitsland zich zelfs tot voortrekker. We tillen het project zo naar een hoger niveau. Dit kan een grote grensoverschrijdende mobiliteitsinvestering worden. We mikken samen met de Duitsers op Europese financiering door opname van de 3RX in het Europees kernnetwerk. Een extra spoorverbinding met het Ruhrgebied betekent minder vrachtwagens op o.a. de E17, de E19, de E313 en de E314”.
Het bilateraal gesprek van Weyts en Wüst vond plaats in het verlengde van een gemeenschappelijke regeringszitting van de Vlaamse Regering en de Regering van Noordrijn-Westfalen. Naast de 3RX bespraken de ministers ook een verdere samenwerking tussen het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het ministerie van Verkeer van Noordrijn-Westfalen, de problematiek van de lage waterstanden voor de Rijnvaart en de Vlaamse ervaringen met de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Het recentste nieuws

  • Di 3/06 Beringen - Expo: Stemmen uit de droogte
  • Ma 2/06 Lommel - Bewegen en samenwerken met Kronkeldiedoe
  • Ma 2/06 Lommel - Jozef Bastiaens wint Schaal van Lommel
  • Ma 2/06 Lommel - Expo 'Pottenkijkers' en orgel spelen in de kerk
  • Ma 2/06 Beringen - Veel belangstelling om stadsleverancier te worden
Zoekertjes
Aangeboden
Compacte handstofzuiger. Zonnebank+hemel 24 lampen Gratis af te halen Luchtreiniger
Te koop
Te koop
Te koop
Gezocht
Multiplex Sigarenbandjes
Verloren
Gouden ringetje verloren Wandelstok
Gevonden
Poesje Don Boscostraat Armbandje goudkleurig
Antiek en kunst
Uw zoekertje toevoegen
U bent hier: Startpagina » Duitsland gaat dossier IJzeren Rijn trekken
Contacteer ons  |  Adverteer  |  Over deze site  |  Gemeente-info & links  |  GDPR
Doorzoek de Internetgazet
© 2004-2013 Faes nv - Op de artikels en foto’s rust copyright | Site: Webstylers
RSS Feed
Volg ons
RSS Feed
Mobiele versie
internetgazet.mobi
Mobiele versie