Op de tonen van “Electricity” van O.M.D. is deze voormiddag in het station van Hamont
de eerste paal geplaatst van de bovenleiding voor de elektrificatie van
de spoorlijn Hamont-Mol. Dat gebeurde in aanwezigheid van minister van
mobiliteit François Bellot, topman Luc Lallemand van Infrabel en de
burgemeesters van de
vijf gemeenten langs waar de spoorlijn passeert.
Het traject voor die
lijn is 33 kilometer lang. In totaal moeten er 830 nieuwe
bovenleidingspalen worden geplaatst en 200 kilometer aan nieuwe kabels
en draden worden uitgerold. Ook worden er drie nieuwe
tractieonderstations geïnstalleerd. Het gaat om een investering van 47,5
miljoen waarvan Europa 40 procent betaalt. De werken moeten in 2020
klaar zijn en de eerste elektrische treinen tussen Antwerpen en Hamont moeten in december van dat jaar kunnen rijden.
UPDATE "Ik kom uit de verre Ardennen," zei minister Bellot. "Ik heb dus aandacht voor streken die wat verder van het centrum van het land liggen. We delen hetzelfde gevoel". Hij zei nog dat hij blij was, als Franstalig minister en afkomstig van Rochefort, dit project te mogen realiseren. Ook Luc Lallemand van Infrabel toonde zich bijzonder tevreden. Hij noemde als grote voordelen van de elektrificering de grotere capaciteit, de reductie van exploitatiekosten voor de NMBS, en een betere dienstverlening met een betere stiptheid, minder milieuvervuiling en meer comfort voor de reiziger. Hij zei ook geen problemen te verwachten om de deadline van 2020 te kunnen halen.
Op de foto: bij het plaatsen van de paal werd uiteraard ook een héél grote waterpas gebruikt.