Donderdag 4 september 2008
Op een overleg tussen België, Nederland en Duitsland over de IJzeren Rijn - de snelste verbinding tussen Antwerpen en het Rurhrgebied, via Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont-Achel - is vandaag in Den Haag de deur opengezet voor een mogelijk alternatief tracé via de autosnelweg A52 op Nederlands en Duits grondgebied, zonder wijzigingen in België. Duitsland en Nederland bekijken of zij een akkoord kunnen bereiken over de eventuele meerkost en financiering hiervan. Het alternatief tracé vrijwaart het stiltegebied De Meinweg bij Roermond. Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) en Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) hebben in Den Haag met hun Duitse en Nederlandse collega's overleg gepleegd. De drie landen hebben hun inzet voor de snelle realisatie van de IJzeren Rijn nogmaals bevestigd. België blijft erop aandringen dat de IJzeren Rijn weer in dienst is vanaf 2016.
Wat de keuze van het traject betreft, hebben Vervotte en Schouppe de nadruk gelegd op de snelst mogelijke realisatie tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, zonder dat dit voor België aanleiding mag geven tot een grotere financiële inspanning dan berekend werd voor het historisch tracé. Indien er ten laatste in november geen akkoord is over de financiering van het alternatieve tracé, blijft voor Vervotte en Schouppe het historisch tracé de enige optie. Ze wijzen erop dat de timing dus niet in het gedrang komt.
De IJzeren Rijn is sinds 1991 op Nederlands grondgebied op enkele stukken buiten gebruik gesteld. Het Internationaal Arbitragetribunaal in Den Haag heeft in 2005 bevestigd dat België het recht heeft op het gebruik van de IJzeren Rijn. Nederland kan echter een aantal eisen stellen in verband met milieubescherming.