Aan de TU/Eindhoven heeft studententeam InMotion voor het eerst zijn rijdende
elektrische raceauto voor lange afstandsraces gepresenteerd, met een zeer korte oplaadtijd. Door de zelfontworpen koelmethode is het racemonster in staat
om in 12 minuten volledig op te laden.
Het team startte drie jaar geleden met de bouw van de raceauto, waar momenteel in totaal 35 studenten aan meewerken. De auto reed tijdens testen op Circuit Zandvoort al eens 225 kilometer per uur en kan volgens modellen zelfs richting de 300 kilometer per uur. Bijzonder is het batterijpakket dat dezelfde capaciteit heeft als een standaard Tesla model 3 (58 kilowattuur) maar wel twee keer zo snel oplaadt, namelijk in twaalf minuten. Voor zover bekend is dit de enige elektrische auto voor lange afstandsraces die dat kan. Inmiddels ontwikkelt het team het batterijpakket verder door, met als doel om de oplaadtijd
te verkorten tot enkele minuten, een echte pitstop dus.
Het geheim zit hem in
de koeling van het batterijpakket, legt teammanager Ewout Timmermans uit. “Bij het opladen van een batterij komt warmte vrij. Dat voel je bijvoorbeeld ook als je een telefoon oplaadt, die wordt warm. Bij een telefoon praat je over een kleine batterijcel, maar tijdens het snelladen van een batterijpakket met honderden cellen dicht bij elkaar komt minstens duizend keer meer warmte vrij. Daar kunnen de batterijcellen niet tegen, boven de 45 graden degraderen ze vrij snel. Met andere woorden; de inhoud van de batterij neemt af. De auto verliest zijn actieradius en moet vaker worden opgeladen. Bovendien neemt het risico op kortsluiting en brand toe als de batterij oververhit raakt.”
Daarom heeft het team een koelmethode ontwikkeld waarbij koelplaten gevuld met koelvloeistof tussen de modules met cellen zijn geplaatst. Op die manier onttrekken ze warmte aan het batterijpakket zodat de accu sneller kan laden zonder oververhit te raken. “We zijn nu zelfs bezig om de techniek te verfijnen door op celniveau te koelen, waardoor we binnen enkele minuten kunnen laden. Aangezien er zo’n 360 cellen in een batterijpakket zitten, is dat een flinke uitdaging”, verduidelijkt Timmermans.
InMotion wil met de zeer korte laadtijd van zijn raceauto de huidige auto-industrie uitdagen. Door aan te tonen dat de laadtijd van elektrische auto’s drastisch verkort kan worden – en vergelijkbaar wordt met een tankbeurt met benzine – hopen ze de drempel richting elektrisch rijden weg te nemen en de wereld een stukje groener te maken.