Vanmiddag werd dan wel de nieuwe elektrische treinverbinding tussen Mol en Hamont ingehuldigd, maar het is zaak om
met de voetjes op de grond te blijven. De NMBS stelde in haar persbericht al dat er
vanaf maandag OOK elektrische treinen op het traject zullen rijden, zowat 40% van het treinverkeer. Dat betekent: er zullen OOK nog altijd dieseltreinen rijden, zelfs voor het merendeel: 60 procent.
Dat intrigeerde ons, dus zochten we onze toevlucht bij de NMBS-persdienst. We vroegen of er misschien vaste ritten zijn waarvoor elektrische treinen worden ingezet, of vaste dagen.
Het antwoord: "Een overzicht van welke treinen er nu precies elektrisch zullen rijden, kan ik jou niet zo meteen bezorgen. Het gaat alleszins om de treinen waar de meeste reizigers gebruik van maken, bv de IC-treinen die om 6u56 en 7u20 vertrekken in Hamont. Ook de P-trein vanuit Neerpelt naar Brussel en de studententreinen op zondagavond zullen elektrisch rijden."
Een en ander zou te wijten zijn aan een gebrek aan elektrisch materieel. Zijn we blij gemaakt met een halfdooie mus?
(PP)