Deze voormiddag is dus de elektrische
spoorverbinding Hasselt-Mol officieel ingereden, aan boord zaten onder meer verschillende ministers en de top van Infrabel. Maar het ziet ernaar uit dat de reizigers nog lang moeten wachten op elektrische treinen. Pas wanneer eind volgend jaar de nieuwe regeling wordt ingevoerd, zal er voldoende materiaal beschikbaar zijn, om in het weekend elektrisch te rijden. En wanneer er nog later piekuurtreinen bijkomen zullen die ook elektrisch zijn. De voorbije 3,5 jaar zijn grote aanpassingswerken uitgevoerd, die vergden een investering van meer dan 50 miljoen euro door Infrabel. De bovenleiding is tussen Hasselt en Mol over 38 km gelectrificeerd, dat vergde 1250 bovenleidingspalen en meer dan 300 km aan kabels en draden. Voor de stroomtoevoer zijn drie tractiestationsgebouwd in Leopoldsburg, Zolder en Zonhoven. Daarnaast zijn in Beringen en Heusden-Zolder vier bruggen aangepast. (
foto's Julien Maebe IG HZ)