Vorig jaar hebben 2 miljoen mensen de provincie Limburg per fiets verkend. Samen hebben zij zo'n 26 miljoen euro gespendeerd in de diverse horecazaken rondom het Fietsroutenetwerk Limburg.
Dat heeft gedeputeerde van Toerisme Jean-Paul Peuskens vandaag bekendgemaakt. Het gaat om een schatting op basis van de vele tellers die langs het Fietsroutenetwerk Limburg opgesteld staan. Vooral in het voor- en najaar waren er merkelijk meer fietsers, onder meer dankzij de succesvolle televisiereeksen die in Limburg werden opgenomen.
Toerisme Limburg heeft ook uitgevlooid wat deze toestroom betekent voor de lokale economie. Zo'n 54 pct maakt een tochtje, en spendeert daarbij gemiddeld 2 euro aan een consumptie. Bijna 40 pct maakt er een daguitstap van, en geeft daarbij gemiddeld 16 euro uit. Zo'n 7 pct tot slot komt naar Limburg voor een echte fietsvakantie, waarbij 79 euro per persoon besteed wordt, inclusief de overnachting. Dat alles geeft 26,02 miljoen euro aan uitgaven.
Intussen wordt fors geïnvesteerd om nog meer fietstoeristen naar Limburg te lokken. Dit gebeurt onder meer door extra fietscafés, toeristische arrangementen, verhoogde verkeersveiligheid, de publicatie van routekaarten en de plaatsing van vijftig laadpalen voor e-bikes.