Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts is als tweede geëindigd in ronde 3 van het FIM Wereldkampioenschap, in Villa la Angostura, Argentinië. De Belg breidde zijn voorsprong in het kampioenschap uit tot 26 punten. Geerts is zondag goed van start gegaan op zijn YZ250FM in race 1. De Belg uit het Genkse team onder leiding van Hans Corvers miste de holeshot door een whisker. Vialle ging aan de leiding, met Geerts vlak achter zich. Vanaf ronde 5 trokken beide rijders weg van de anderen. De Fransman was in de eerste helft van de race iets sneller en sloeg een voorsprong van drie seconden. Net toen je dacht dat de race voorbij was, vond Geerts een extra versnelling. De Belg timede zijn race tot in de perfectie en ging opnieuw achter de leider aan. In drie ronden tijd ademde Jago al in Vialles nek. Geerts koos meteen voor de aanval: na twee pogingen aan de binnenkant passeerde hij de Fransman aan de buitenkant. Geerts trok foutloos en pakte de 23e racezege uit zijn carrière.
De tweede race werd stilgelegd na de grote crash van Facchetti in de eerste ronde, met Geerts op de tweede positie. Jago kende weer een goede (her)start. De vicewereldkampioen zat vlak achter Längenfelder en vlak voor Vialle, die veel aan het pushen was. Jago wist dat hij vroeg moest toeslaan en passeerde Längenfelder snel om de leiding te nemen. Vialle zat hem meteen op de hielen en maakte in ronde 5 een geslaagde zet. Geerts probeerde zich vast te houden, maar moest Vialle laten gaan na een klein foutje in de berm en door grote blaren op zijn handen. De Belg werd tweede in race 2 en tweede algemeen, met dezelfde punten als Vialle. Geerts heeft nog steeds de rode plaat in handen. Hij leidt Vialle nu met 26 punten.
"Ik ben best tevreden met mijn weekend. Op de box weer een race overwinning en nog steeds houder van de rode plaat. Mijn eerste race was goed. Vooral het tweede deel van de race. Ik vond een paar mooie lijnen en kon mijn snelheid oppakken en Vialle inhalen in de voorlaatste ronde. Het begin van race 2 was ook best goed, maar na 10, 15 minuten had ik last van grote blaren op mijn handen. Ik had moeite om mijn stuur onder controle te houden."
(
fotoo shotbybavo – Yamaha Racing)