Het stadsbestuur gaat dit jaar
3 miljoen euro investeren in betere fietspaden. Daar horen herstellingen en onderhoud bij, maar ook nieuwe verbindingen en een uitbreiding van de fietsstraten. De stad betaalt 2,4 miljoen euro uit eigen middelen, de rest komt van verschillende subsidiekanalen.
Het netwerk van
fietsstraten, waar fietsers de voornaamste weggebruikers zijn, wordt uitgebreid met de
Mispadstraat, de Reinpadstraat / J. Habexlaan en mogelijk ook de
Halveweg, na evaluatie van de verkeersplannen voor Genk-Midden. “We krijgen wel eens kritiek op onze fietsstraten,” zegt schepen van mobiliteit Karel Kriekemans. “Maar vergeet niet dat dit trajecten zijn waar zich dagelijks een massa kinderen verplaatsen. Dat fietsers hier weliswaar de weg delen met de auto, maar er wel voorrang krijgen, is dus vooral goed voor hun veiligheid.”
De bestaande fietspaden in de Rozenkranslaan, de Meeënweg en de Miënbroekstraat worden vernieuwd om het woon-werkverkeer op de fiets makkelijker en veiliger te maken. Ook komt er een nieuwe fietsverbinding die fietsers veilig van de rotonde aan de Europalaan naar het station en Fietspunt leidt. Ten slotte worden er waar nodig herstellingen en aanpassingen uitgevoerd.
De stad betaalt ongeveer 2,4 miljoen euro uit eigen middelen, maar put ook maximaal uit verschillende subsidiebronnen. Die komen naast de Vlaamse subsidies voor ‘investeringen in fietsinfrastructuur’ en voor ‘verkeersveilige schoolroutes’ ook uit het Fietsfonds. Daar komen Vlaamse en provinciale middelen samen voor bovenlokale, functionele fietsroutenetwerken.