Vanmorgen voerden een zestigtal mensen aan het station in Genk
actie tegen het schrappen van busritten door De Lijn. Francesco Muroni
(rechts op de foto) en zijn neef Antonio slaagden er in een breed gedragen burgerinitiatief uit de grond te stampen: ACV, ABVV, Grootouders voor het Klimaat, de Armoedevakbond en heel wat jongeren protesteerden.
Francesco klaagt aan dat jongeren te laat komen op school omdat hun bus niet komt. “Ik ontmoette een mevrouw die haar zieke man in het rustoord wou gaan bezoeken en onverrichterzake terug naar huis moest: haar bus reed niet,” klaagt hij aan. “De maatregelen die de minister neemt staan ook haaks op de leefwereld van jongeren. Zo pakt ze nu uit met Hoppinpunten waar je een deelauto, deelfiets kunt huren en je elektrische wagen kan opladen. Dat is niks voor schoolgaande jongeren. Het is een lege doos met een mooie strik rond.”
Ook burgemeester
Wim Dries (foto onder) sprak zijn solidariteit uit met de actievoerders. In de megafoon formuleerde hij de eisen van de Stad Genk. “We waren overeengekomen met De Lijn om de dienstverlening te laten duren tot 23 uur,” begint hij. “Het werd gereduceerd tot 22:15u. Dit kan niet. Voorts willen we dat de blinde vlekken in de afgelegen wijken terug bediend worden. Door het gebrek aan chauffeurs worden heel veel lijnen naar Genk afgeschaft. Vorige week waren dat 20 van de 28 afgeschafte bussen. Deze schrapping zou evenwichtiger moeten gespreid worden.”
Ronny Geris van het ACV: “In Limburg worden vanaf 1 januari
600 haltes afgeschaft. Veel schoolgaande jeugd en oudere mensen zullen soms tot 2 km moeten stappen om aan een halte te geraken. Stel je voor! We rijden vaak met bussen die tot op de draad versleten zijn. In Mechelen is het nog erger dan hier. Daarom haalt men regelmatig goede bussen van Limburg weg naar daar. Met alle gevolgen van dien.”
Kurt Brepoels van het ABVV: “Al jaren wordt er een afbraakpolitiek voor De Lijn gevoerd. De keuze voor een subsidie van 5.000 euro voor wie een elektrische wagen wil kopen is een bom op ons openbaar vervoer. Het tekort aan chauffeurs heeft te maken met de verloning en de penibele arbeidsomstandigheden. Als je versnipperde uren van drie shifts moet doen is uw dag volledig naar de vaantjes.”
Tot slot lieten jongeren en ouderen getuigenissen horen van hoe erbarmelijk het gesteld is met ons openbaar vervoer. De
roep om een mars met alle scholen door Genk weerklonk luid.
(Jef Lingier)