Met juni als DIGImaand zet
DIGIhulp GAZ zijn ambitie om iedereen digitaal mee te nemen in de verf. De lancering van een educatieve DIGItaart, de aanstelling van een DIGI-amabassadeur en de opstart van een uitleendienst voor hardware, benadrukken de voortdurende inspanningen om ook minder bereikbare groepen digitaal vaardiger te maken. Zowat twee jaar geleden bundelden Genk, As en Zutendaal hun krachten voor een gecoördineerd antwoord op de digitale uitdagingen van de toekomst. “Die wordt alleen maar digitaler”, zegt schepen van Sociaal Welzijn Sara Roncada. “Maar de ontwikkelingen gaan voor sommige mensen wat te snel. Hun geven we via tal van laagdrempelige initiatieven een extra zetje.” DIGIhulp GAZ biedt een uitgebreid netwerk van DIGIpunten aan waar iedereen met digitale vragen terecht kan bij een DIGIdokter. Ze organiseren ook regelmatig workshops, trainingen en lezingen. In juni staat er een bijzonder hoogtepunt op de planning. Met de lancering van de DIGImaand in juni neemt DIGIhulp GAZ een hoge vlucht. Zo kan je deelnemen aan workshops over kopen of verkopen op het internet, privacy online of sociale media. Deze maand wordt de uitleendienst geopends waar iedereen onder bepaalde voorwaarden laptops en tablets gratis kan ontlenen. Digihulp GAZ laat geen kans onbenut om de digitale kloof te visualiseren en er creatief mee aan de slag te gaan. Zo presenteert het de DIGItaart als een educatief middel om die kloof te verkleinen. “De DIGItaart bestaat uit acht stukken waarop telkens een digitale incompetentie geschreven staat. Aan de andere kant vind je het antwoord of een doorverwijzing voor een oplossing op maat”, vertelt schepen Roncada. Nadat ze is aangesneden vindt de DIGItaart eerst een onderkomen in de bibliotheek van Genk. “Daarna begint ze aan een reis langs tal van publieke plaatsen om het gesprek over digitale uitdagingen aan te zwengelen”, vult schepen Roncada aan. Sinds kort is DIGIhulp GAZ een DIGIambassadeur rijker. “Die vormt het sluitstuk van een gedreven team dat de digitale kloof te lijf gaat”, legt schepen Roncada uit. In tegenstelling tot de DIGIdokters, die mensen met vragen verwelkomen, werkt de DIGIambassadeur outreachend. “Sommige kwetsbare groepen hebben soms een huisbezoek nodig om ervoor te zorgen dat ze toegang tot internet hebben.”