Vlaanderen wil de binnenvaart de komende vier jaar een extra impuls geven. Het Vlaamse ministerie van Mobiliteit en de grote zeehavens trekken 14,3 miljoen euro uit om het aandeel van de binnenvaart in de logistieke keten te verhogen van 35 naar 42%.
Het geld gaat naar initiatieven om lading op de Vlaamse inland terminals te bundelen en het aantal afvaarten naar zeehavens te vergroten.
Doel van de maatregelen is lading van de weg te halen, om zo een groene modal shift te realiseren. ‘De ambitie is om het marktaandeel van de binnenvaart tegen 2030 naar 42% te krijgen’, zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters. ‘Dat ligt nu nog op circa 35%.' Het ministerie en de maritieme havens zien vooral veel groeikansen in het transport tussen de Vlaamse zeehavens en de Vlaamse inland terminals, zoals BCTN Meerhout, TCT Willebroek, Stukwerkers en Gosselin (Deurne) en Haven Genk. ‘Deze inlandterminals beschikken afzonderlijk vaak niet over voldoende grote volumes voor regelmatige transporten naar de zeehavens. Samenwerking kan hierin verandering brengen.’
Het ondersteuningsprogramma is dan ook gericht op samenwerking. Zo wordt ingezet op corridor-shuttles, waarbij verschillende binnenvaarthavens samenwerken en zo containers op één schip bundelen richting de zeehavens. In het subsidieprogramma wordt een deel van de kosten gecompenseerd, zodat de drempel om samen te werken wordt verlaagd.
In deze constructie vaart een schip de volledige corridor af en maakt tussenstops bij elke inland terminal die deel uitmaakt van de samenwerking. Deze binnenvaarthavens brengen hun volumes samen voor een enkele gezamenlijke afvaart naar Antwerpen. Hierdoor neemt het volume per schip toe, waardoor de betrokken partijen ook sterker komen te staan in hun onderhandelingen met de diepzeeterminals om een vast behandelingsvenster te krijgen.
Een andere systeem dat in aanmerking komt voor subsidie, is de terminal-hub shuttle, waarbij verschillende kleinere terminals containers afzetten op één terminal-hub die de volumes verzamelt voor een afreis naar de haven.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, is een frequentieverhoging naar ten minste drie afvaarten per week noodzakelijk.
Bij deze constructie zal het in de praktijk vaak gaan om een samenwerking tussen één grotere terminal en meerdere kleinere terminals. De kleinere lossen hun containers op de grotere terminal, vanwaar dan een schip met een hogere frequentie naar een maritieme terminal in Antwerpen vertrekt.