Stad Genk werkt samen met De Lijn aan een betere en comfortabelere dienstverlening. Zo worden de knelpunten in het nieuw netwerk aangepakt en worden er extra flexhaltes ingericht. Daarnaast plaatst de stad nieuwe schuilhuisjes. Vanaf januari worden de eerste Hoppinpunten in Genk gerealiseerd.
Sinds de invoering van het nieuw vervoersplan in januari is het aantal reizigers in Limburg duidelijk toegenomen. Uit cijfers van De Lijn blijkt dat het aantal opstappers in de periode april - juni op schooldagen met
4,8% is gestegen en op zondagen zelfs met
26%. Hoewel gedetailleerde cijfers per gemeente pas eind dit jaar worden verwacht, zit stad Genk niet stil. Samen met De Lijn werkt de stad verder aan verbeteringen in de dienstverlening om het aanbod en het comfort voor reizigers te optimaliseren.
De meeste knelpunten die tijdens de evaluatie van het nieuw netwerk voor de zomer werden aangekaart, zijn inmiddels aangepakt. “Het doel is om beter in te spelen op de behoefte van de Genkenaren”, vertelt schepen van Mobiliteit, Karel Kriekemans. Sinds 2 september zijn er op 12 lijnen aanpassingen doorgevoerd die direct invloed hebben op de verbindingen met de Genkse scholen. Deze wijzigingen omvatten aangepaste vertrektijden, verschuivingen in de ritten, route-uitbreidingen en een verhoogde capaciteit van voertuigen. Daarnaast heeft de stad gepleit voor een betere bediening van de wijken Boxbergheide en Langerlo op de hoofdassen van het kernnet. Sinds 1 januari volgt lijn 3 in Boxbergheide de hoofdas Landwaartslaan-Boxbergstraat. Er is echter behoefte aan een betere spreiding van de haltes op dit traject. Daarom is de halte Boxberg Landwaartslaan, ter hoogte van het kruispunt met de Klotstraat, al toegevoegd. Verder onderzoekt De Lijn momenteel de mogelijkheid om op het Kruispunt Boxbergstraat/De Heuvel een reguliere halte te realiseren. Sinds de invoering van het nieuw netwerk heeft de wijk Langerlo toegang tot het kernnet. “Een betere spreiding van de haltes kan hier de toegang tot het openbaar vervoer verbeteren”, benadrukt schepen Kriekemans. De halte Havenstraat op de Zuiderring is inmiddels in gebruik genomen. Daarnaast wordt nog bekeken of de haltes Kastertstraat en Kolderbos op een betere locatie kunnen worden samengevoegd. Sinds 1 september zijn er in Genk verschillende flexhaltes toegevoegd in buurten waar de afstand tot reguliere haltes te ver bleek. In Waterschei kunnen bewoners nu gebruikmaken van een flexbus aan de haltes Madeliefjesstraat, Mezenstraat en Goudvinkstraat. Voor de bewoners van Groot-Hostart is er een flexhalte voorzien op het kruispunt van de Hoefstadstraat en de Winterslagstraat. Bezoekers van Kattevennen kunnen eveneens gebruikmaken van de flexbus. In de wijk Bret-Gelieren zijn er vijf nieuwe flexhaltes toegevoegd: Mindersstraat, Kokerstraat, De Richter, Hoogveldstraat en Schepersweg. De stad zal de komende maanden
149 schuilhuisjes plaatsen. Op de meeste locaties worden de oude schuilhuisjes vervangen, maar er worden ook enkele nieuwe geplaatst. Zo komen er nieuwe schuilhuisjes bij de halte Genk Bochtlaan ter hoogte van Hof van Gan en de halte Havenstraat aan de Zuiderring. Vanaf januari 2025 zullen er op zeven locaties in Genk
Hoppinpunten worden geïnstalleerd. Bij de meeste punten worden bestaande bushaltes omgebouwd. “Dankzij de Hoppinpunten kunnen verschillende vormen van mobiliteit beter op elkaar aansluiten”, zegt schepen Kriekemans. “Dit verbetert ook de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, die veilig en eenvoudig de bus in en uit kunnen.” Bij elk Hoppinpunt worden fietsenstallingen en parkeerplaatsen voor personen met een beperking aangelegd. Daarnaast zullen er aan bepaalde Hoppinpunten deelwagens van Cambio, elektrische deelfietsen van Hoppy, oplaadpunten voor elektrische fietsen en wagens, en pakjesautomaten komen. De Hoppinpunten worden gerealiseerd aan de kerk van Boxbergheide, op de Weg naar As ter hoogte van het Atlascollege, bij de Limburghal, aan het SportinGenkPark, bij de kerk van Sledderlo, op de Noordlaan in Winterslag en bij LABIOMISTA.