Genk start, in het kader van energiebesparende maatregelen, met een proefproject ‘Energieloze nachten’. De openbare ledverlichting langs gemeentewegen zal tijdens de week ’s nachts volledig gedoofd worden. Tijdens het weekend (vrijdagnacht en zaterdagnacht) branden de lichten wel, maar op lagere intensiteit (50%). Het proefproject gaat in op de nacht van zondag 18 december op maandag en zal 2 maanden duren.
Het stadsbestuur richtte in september een interne werkgroep op om de energiecrisis gecoördineerd te kunnen aanpakken.
“De openbare verlichting is één van de grootste verbruiksposten binnen ons totale energieverbruik,” aldus burgemeester, Wim Dries. “Het verminderen van branduren kan de stad een significante besparing opleveren. Vandaar dat we in samenwerking met Fluvius een proefproject op poten zetten, waarbij we op momenten dat er weinig of geen mensen op straat komen, de lichten zullen doven.”
In het proefproject zal de openbare ledverlichting tijdens weekdagen volledig uitgaan tussen 0 en 5 uur ’s nachts. Tijdens het weekend (vrijdagnacht en zaterdagnacht) blijft de openbare ledverlichting branden op beperkte intensiteit (50%).
In Genk is ongeveer 30% van de openbare verlichting ledverlichting. “De klassieke verlichting zullen we niet volledig doven. Hier behouden we het huidige nachtregime, waarbij de helft van de armaturen ’s nachts gedoofd worden. We passen wel het startuur van het nachtregime aan: 22 uur in plaats van 22 uur 30. De helft van de klassieke straatverlichting zal dus een half uurtje vroeger uitgaan.”
Daarnaast besliste de stad ook om de ledverlichting tijdens de weekdagen ‘s avonds en ’s nachts dieper te dimmen (tot 30% na 23u in plaats van de huidige 50%).
Bovenstaande aanpassingen zijn enkel van toepassing op gemeentewegen. Op gewestwegen blijft het regime ongewijzigd.
“We doven en dimmen dan wel de lichten om te besparen, maar de veiligheid van onze inwoners blijft prioritair,” zegt burgemeester Dries. Uit onderzoek blijkt dat er geen verband is tussen criminaliteit en het niveau van openbare verlichting.
“Wel wordt het nu nóg belangrijker om je als voetganger, fietser of stepper zichtbaar te maken in het verkeer. We starten daarom met ‘We zien je graag’, een sensibiliseringscampagne voor de zwakke weggebruiker. ‘We zien je graag’ mag je bij deze dus ook letterlijk interpreteren,” aldus nog Wim Dries.
“Het voordeel van ledverlichting is dat het zeer flexibel is. Als we zien dat het proefproject niet werkt, kunnen we onmiddellijk terug omschakelen. We kunnen ook bijsturen waar nodig”. Na het proefproject volgt een evaluatie.