Vanaf volgend schooljaar wordt er in Genk aan de slag gegaan met een plan om de schoolomgevingen veiliger te maken en de verplaatsingen duurzaam. Dit aan de hand van het STOP-principe - eerst Stappen, dan Trappen, Openbaar vervoer, en als laatste optie Privé-vervoer.
Schoolgaande kinderen die maximum 1 kilometer van de school wonen, kunnen makkelijk te voet komen. Iedereen die tot 4 kilometer van de school woont, kan makkelijk fietsen. Voor een verplaatsing vanaf 4 kilometer kan het openbaar vervoer gebruikt worden. Als dit geen goed alternatief biedt, kan er ten slotte gekozen worden voor privé-vervoer.
Alle 22 lagere en middelbare scholen van Genk stappen mee in het project van het stadsbestuur. Vanaf 2022-2023 worden er elk schooljaar drie lagere en één middelbare school betrokken. Het pact wordt op maat van de school en haar omgeving afgestemd. De scholen en de stad zullen i.s.m. de betrokken partners de huidige situatie onderzoeken, verbeteringen aanbrengen en evalueren.
Een en ander is bedoeld om de schoolgaande jeugd aan te moedigen om de verplaatsing naar school duurzaam te maken. In 2020 fietste 19% van de schoolgaande jeugd in Genk naar school, dat is 9% minder dan het gemiddelde in het Vlaamse Gewest. Bijna één op twee vindt de route naar school onveilig (45% in 2020). Genk engageert zich samen met de lagere en middelbare scholen, de leerlingen en hun ouders om dit probleem aan te pakken. Gisteren werd het eerste Integraal Mobiliteitspact (IMPACT) getekend in Basisschool Boxbergheide.