Het stadsbestuur gaat tussen nu en 2025
50 nieuwe slimme publieke laadpalen voor elektrische wagens plaatsen. Samen met de 30 laadpunten die er nu al zijn, kan men straks de elektrische wagen in 160 contactpunten inpluggen. Dat zal trouwens gebeuren met groene stroom die in de toekomst mogelijk ook uit eigen productie komt.
De stad werkt voor dit project samen met Smartville, dat lokale overheden helpt om zich verder te ontwikkelen als slimme stad of gemeente. Smartville neemt de installatie en de dienstverlening op zich, stad Genk investeert en zorgt er zo voor dat het zelf de regie in handen houdt. “Zo bepalen we, als enige gemeente in Limburg, zelf waar de laadpunten komen en wat het prijsbeleid zal zijn,” verduidelijkt mobiliteitsschepen Karel Kriekemans.
Het gaat om publieke laadpalen met twee aansluitingen van elk 22 KW laadvermogen. “Om de locaties en de inrichting van de laadpunten te bepalen, kijken we naar herkenbaarheid, comfort en toegankelijkheid,” legt schepen Karel Kriekemans uit. “We streven ernaar om bij elke laadpaal één van de twee parkeerplaatsen in te richten voor personen met een handicap.”
De eerste laadpunten komen aan de Noordlaan, bij de kerk van Bret en aan Don Bosco Boxbergheide. Niet toevallig zijn dat ook drie Hoppinpunten, waar verschillende duurzame vervoersmiddelen samenkomen en op elkaar zijn afgestemd. De werken hiervoor starten binnenkort. De plaatsing van deze laadpalen zal dienen als test. Vanaf begin 2023 volgt de inrichting van de andere laadpunten.
Wie zelf geen ruimte heeft voor een laadpaal, of wie te ver woont van een bestaande publieke laadpaal, kan er een aanvragen via
www.genk.be/laadpalen. De stad houdt rekening met die aanvragen, maar zal ook laadpunten realiseren op strategische locaties. De Vlaamse overheid houdt er alvast
een handig overzicht op na met alle (semi-)publieke laadpalen in Vlaanderen.