Drie maanden na de invoering van de nieuwe vervoersplannen van De Lijn, heeft stad Genk
een grondige evaluatie uitgevoerd. Het stadsbestuur ontving een groot aantal meldingen, klachten en suggesties van Genkse gebruikers van het openbaar vervoer. Deze feedback werd geanalyseerd en daarbij zijn mogelijke optimalisaties geformuleerd. Na de eerste praktijkervaringen blijkt immers dat ook bepaalde delen van Genk een verbeterde bediening nodig hebben. Er zijn enkele knelpunten geïdentificeerd waarvoor oplossingen werden gezocht. Voor de stad is het vinden van oplossingen voor de stadslijnen die onder meer Waterschei-Noord, C-mine en Boxbergheide bedienen een prioriteit. Eveneens moeten aanpassingen aan de haltes van Kolderbos/Langerlo en de doortocht van Bret-Gelieren worden onderzocht. De stad vraagt ook om het vervoer op maat met de flexbussen en de aanleg van extra flexhaltes in Genk verder te onderzoeken. Verder is er speciale aandacht nodig voor de verbetering van de functionele bediening voor het schoolvervoer. De focus ligt hier op de problemen met de overvolle bussen bij campus Bret, Sint-Jozefinstituut Bokrijk, en Don Bosco Boxberg. Daarnaast wordt ook de bediening van Groeicampus de Richter onderzocht. “De stad heeft zelf voorstellen uitgewerkt om deze hiaten weg te werken. We gaan op korte termijn deze aanpassingen bespreken met De Lijn”, zegt de schepen van Mobiliteit Karel Kriekemans.