Vanaf morgen, 1 juli, is het volledige
parkeerbeleid in Genk in handen van de stad zelf. De concessie met OPC loopt af op 30 juni. Stad Genk wil met de overname niet alleen meer controle hebben over de uitvoering van het bovengrondse parkeerbeheer, maar vooral een betere dienstverlening bieden.
Sinds 2008 handhaaft OPC het parkeren voor stad Genk. Schepen voor Mobiliteit, Karel Kriekemans: “Een belangrijke reden om de handhaving in het verleden bij een externe partij te leggen, was omdat de systemen voor het organiseren van die handhaving duur en complex waren. Dit is intussen veranderd. Het eigen beheer biedt het stadsbestuur volledige transparantie over inkomsten en uitgaven en maakt ons als stad ook meer wendbaar. Zo kunnen we sneller schakelen richting een duurzaam en sturend parkeerbeleid.”
Drie jaar geleden voerde de stad een nieuw parkeerplan in:
een gratis uur per zone en genoeg plaatsen voor kort, lang én gratis parkeren. Karel Kriekemans: “Het resultaat is meer verloop en beweging in onze winkelzones. En dat is goed, want zo vindt iedereen snel een plekje. In het begin was dat even wennen, nu stellen we vast dat de meeste Genkenaren tevreden zijn. Dat wil de stad zo houden en nog verbeteren. Er verandert niets aan de parkeertarieven. Het 1 uur gratis parkeren blijft uiteraard behouden.”
Wat verandert er dan wel?
Vanaf 1 juli worden de parkeerzones beter aangeduid in het straatbeeld via kleurencodes.
In de
groene zone:
parkeren zolang je wil,
gratis.
In de
gele zone:
parkeren zolang je wil,
betalend.
In de
rode zone:
maximaal 90 minuten parkeren,
betalend,
eerste 60 minuten gratis.
In de
blauwe zone:
parkeren met parkeerschijf,
maximum 2 uur.