Stad Genk legt tijdelijk vergunningsstop op voor verkeersgenererende winkels op Hasseltweg. In 2022 krijgt de Hasseltweg er drie supermarkten bij. Hiermee is de vooropgestelde handelsoppervlakte in het ontwikkelingsplan, dat Stad Genk begin 2000 opstelde voor deze gewestweg, zo goed als ingevuld. De stad kondigt nu tijdelijk een vergunningsstop af voor verkeersgenererende handelszaken, tot er een duidelijk zicht is op de impact van deze nieuwe supermarkten en eventuele nodige maatregelen genomen zijn om een vlotte doorstroom van het verkeer te kunnen blijven garanderen.Genk keurde vorige maand de bouwvergunning voor supermarkt Jumbo goed. Jumbo heeft plannen om op de locatie van Interform op de Hasseltweg in 2022 het eerste Jumbo-filiaal in Genk te openen. In het najaar van 2020 kreeg ook Colruyt een vergunning en is er een principeakkoord over de vergunning voor een Delhaize-vestiging op de rotonde met de Landwaartslaan.Begin 2000 rolde de stad Genk een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Hasseltweg uit. Het doel van dit plan was de toenemende handelsontwikkelingen op de Hasseltweg te herstructureren, om zo het ongebreideld uitbouwen van handelspanden te beperken. De vergunningen voor de drie bijkomende supermarkten passen in dit plan. Tegelijkertijd betekent dit ook dat, nu de zone van handel zo goed als ingevuld is, er nog slechts beperkte ruimte is voor nieuwe, grote ontwikkelingen die meer verkeer met zich meebrengen. “Bestaande panden kunnen nog steeds omgevormd worden tot nieuwe handelspanden, maar deze mogen niet leiden tot extra verkeer. We stellen vast dat de Hasseltweg zijn verzadigingspunt aan het bereiken is en lassen daarom tijdelijk een vergunningsstop voor verkeersgenererende winkels in als waarborg voor een vlotte verkeersdoorstroming, maar ook in het belang van de buurtbewoners”, aldus burgemeester Wim Dries. Schepen Karel Kriekemans, bevoegd voor Mobiliteit: “De Hasseltweg wordt beheerd door Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Samen met AWV monitoren we het verkeer op deze belangrijke gewestweg. Als stad voelen wij ons ook verantwoordelijk voor het welbevinden van onze buurtbewoners. Vorige maand vonden de eerste participatiemomenten plaats voor het voorstel van het verkeersplan Genk-midden. Het spreekt voor zich dat de Hasseltweg hier een belangrijk element is. De eerste conclusies uit deze participatiemomenten is dat ook voor de omwonenden het verzadigingspunt van de weg bereikt is. We engageren ons dan ook om, samen met AWV, nieuwe verkeerstellingen uit te voeren, gevolgd door een grondige evaluatie en het eventueel nemen van de nodige maatregelen. De beursgenoteerde supermarkten hebben, dankzij corona, een topjaar achter de rug. De ketens staan onder enorme druk om de cijfers van 2020 te evenaren. Dit leidt tot een nog grotere expansiedrang. Met de superpromoties, lagere prijzen én nieuwe winkels trachten ze de consument binnen te halen. Wim Dries: “We zien het overal: het aantal supermarkten blijft stijgen. De Hasseltweg is natuurlijk een toplocatie, maar zoals gezegd: voorzichtigheid is geboden, dit mag niet leiden tot chronische verkeersproblemen. Aangezien AWV in haar adviezen ook steeds naar het evenwicht tussen verkeersveiligheid, doorstroming en overlast op openbaar domein verwijst, kunnen we hier nu gezamenlijk werk van maken.” De stad Genk gaat nu, samen met het AWV, de situatie grondig evalueren op basis van nieuwe tellingen. “De vergunningsstop voor verkeersgenererende handelszaken gaat per direct in en geeft ons en de buurt alvast de nodige ademruimte om grondig alle mogelijkheden te bekijken. Zoals bijvoorbeeld eventuele bijkomende verkeersmaatregelen opdat een vlotte doorstroom gegarandeerd blijft en opdat de actieve weggebruikers zich op een veilige en comfortabele manier kunnen verplaatsen op de Hasseltweg”, aldus Wim Dries.