In het eerste jaar dat er in Genk
trajectcontroles zijn ingevoerd, zijn het vooral
niet-Genkenaren (70%) die tijdens deze controles te snel reden en daarbij een boete kregen. Dat blijkt uit cijfers van het stadsbestuur.
Per maand rijden er gemiddeld 1,35 miljoen wagens over de
11 trajecten
waar de controles actief zijn. Daarvan reden er in 2021 nog 175.000 per
maand te hard. “Bij de start van de controles konden we dat cijfer
verlagen tot 17.500. Niet enkel vanwege de controles, maar ook door een
half jaar lang intensief te sensibiliseren over verkeersveiligheid,”
aldus burgemeester Wim Dries. “In december 2022 ging het nog om 3.500
chauffeurs."
Het aantal snelheidsovertredingen op wegen met trajectcontroles daalde
op een jaar tijd van 1,28 naar 0,25 procent.
Opvallend: sinds de invoering van de trajectcontroles houdt meer dan 99
procent van de passanten zich aan de maximumsnelheid. De Noordlaan, de
Boxbergstraat en de Sledderloweg/Fletersdel scoren het best. Op de
Tennislaan, de Weg Naar As en de Bergbeemdstraat kan het nog wat beter.
Met de installatie van de trajectcontroles ging een
investering van 2 miljoen euro door
stad Genk gepaard. De kosten voor verwerking en onderhoud bedragen zo’n
1,1 miljoen euro per jaar. Daartegenover staat dat er tot nu toe
boetes voor een bedrag van 4,26 miljoen euro
uitgeschreven zijn, gemiddeld aan 53,9 euro per boete. “Hiervan kunnen
we ongeveer 94% effectief innen via GAS-boetes,” weet de burgemeester.
“Dat is vergelijkbaar met het nationaal inningspercentage. Het ging in
totaal om 79.061 boetes, in de overgrote meerderheid (97,3%) waren dat
auto’s met Belgische nummerplaten, gevolgd door Nederlanders (2,5%) en
Fransen (0,18%). Nummerplaten uit andere landen kunnen we helaas nog
niet verwerken, maar daarvoor hopen we in overleg met andere overheden
snel een oplossing voor te vinden.”
De eerstvolgende nieuwe trajectcontrole, op de
Torenlaan, zal
tegen de zomer operationeel zijn. “Het doet vooral deugd te zien dat er
al sprake is van een gedragsverandering,” aldus nog de burgemeester.