Vandaag hebben Georges Gilkinet (federaal minister van Mobiliteit), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Benoît Gilson (CEO Infrabel), Christian Faure (Afdelingshoofd CEF Transport, CINEA, Europese Commissie) en de burgemeesters van Mol, Lommel, Pelt en Hamont-Achel de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Mol - Hamont officieel geopend. De spoorlijn werd ingereden met de
1ste elektrische trein van Mol tot Neerpelt. Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag 14 juni het treinaanbod uitbreiden en ook elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont.
Intussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de
spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. Deze werkzaamheden zijn ruim twee jaar geleden gestart en verlopen momenteel volgens planning. In totaal worden er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst, 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd waarvoor meer dan 300 km aan kabels en draden worden afgerold.
Er worden ook twee nieuwe tractieonderstations in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder en één nieuwe sectioneerpost in Hasselt (spoorvertakking Zonhoven) gebouwd. Daarnaast zullen de verschillende bruggen
(3 in Beringen en 1 in Zolder) op het spoortraject worden verhoogd.
Volgens de huidige planning zal de 38 km lange spoorlijn geëlektrificeerd zijn tegen eind 2022 waarna de treinen er elektrisch kunnen rijden. Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft. De totale geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 52,2 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest een deel (14,7 miljoen euro) bijdraagt.
“Deze elektrificatie is een belangrijke realisatie voor Vlaanderen. Hoewel de spoorwegen nog steeds een federale bevoegdheid zijn, hebben we vanuit Vlaanderen 11 spoorprioriteiten aangeduid, waar we ook een budget van 100 miljoen euro tegenoverstellen. De elektrificatie van Lijn 19 is daarbij een zeer belangrijke spoorprioriteit, want het zorgt voor een betere ontsluiting van het Noordwesten van Limburg, waardoor reizigers sneller én stipter naar Antwerpen kunnen sporen. Ik kan deze elektrificatie dan ook alleen maar toejuichen, maar evenzeer juich ik de lopende elektrificatiewerken aan de verbinding Mol – Hasselt toe. Ik hoop alvast dat deze snel kunnen opgeleverd worden, zodat we een bijkomende snelle verbinding tussen Limburg en Antwerpen kunnen realiseren", zei
Lydia Peeters vandaag.