Group Bruno gaat al haar activiteiten rond de
Safe Parking stopzetten. Vanaf 30 september sluit de Safe Parking in
Bilzen.
Tessenderlo en
Genk-Noord sluiten na afloop van de lopende contracten.
Bruno heeft momenteel drie vestigingen van de Safe Parking. In Bilzen een overdekte parking met plaats voor 178 vrachtwagens, In Genk-Noord 26 vrachtwagens en in Tessenderlo waar 36 vrachtwagen kunnen staan.
Naast veilig parkeren zijn er voor de chauffeurs ook andere diensten zoals sanitair, douches, eten en drinken. Op de drie locaties is er ook een facility center. De chauffers kunnen er verblijven in alle comfort in één van de ruimtes voor hun bureauwerk met een slaapkamer en keuken.
De Safe Parkings zijn er gekomen omdat Europa in 2010 nieuwe richtlijnen had uitgevaardigd rond bewaakt en veilig parkeren voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen. Transporteurs moesten ervoor zorgen dat hun chauffeurs op veilige en bewaakte plaatsen halt konden houden. Group Bruno is daarom in 2011 al in Bilzen begonnen met een eerste Safe Parking, op vraag van de LRM, de toenmalige Dienst voor de Scheepvaart en de overheid. Later werd er ook nog een Safe Parking geopend in Genk-Noord en Tessenderlo waar ook veel internationale bedrijven gevestigd zijn.
Maar te weinig bedrijven hebben het voorbeeld van Bruno gevolgd, zegt Group Bruno: "Iedereen ging er zijn schouders onder zetten maar in de praktijk kwam alles bij ons terecht. Er zijn de voorbije jaren heel vaak en door verschillende instanties rapporten verschenen over de onveiligheid van truckchauffeurs omdat de Belgische snelwegparkings niet worden bewaakt, met alle gevolgen van dien: Het opensnijden van dekzeilen, diefstal van de lading en persoonlijke bezittingen van de chauffeurs tot mensensmokkel. Problemen die bij ons nooit zijn voorgekomen!"
Voor Bruno lag bovendien de rentabiliteit veel te laag. "Onze tarieven waren bewust laag gehouden om zoveel mogelijk buitenlandse chauffeurs aan te trekken. €0 voor de eerste 2 uren, daarna €3 en €1 per extra uur. Maar voor veel internationale bedrijven was dat nog te veel. Niet iedereen kwam altijd ten volle tanken bij Bruno en de chauffeurs kregen ook vaak geen extra budget om inkopen te kunnen doen in de shops of Foodcorners. Veel buitenlandse chauffeurs worden nog te vaak door hun werkgever aan hun lot overgelaten.
Daarom trekt Group Bruno vanaf 30 september de stekker definitief uit de Safe Parkings. Voor veel internationale truckchauffeurs is dit een groot probleem omdat zijn nu verplicht worden om voortaan ook langs de onbewaakte Belgische snelwegparkings te moeten gaan staan.
De parking in Bilzen is vanaf 1 oktober volledig verhuurd aan het transportbedrijf Eddie Stobart. Ook voor Genk-Noord en Tessenderlo lopen gesprekken met overnemers."