Group Bruno zet een stap verder in duurzaamheid en investeert €6.000.000 in snelle laadpalen in Limburg en lanceert de groene diesel HVO 100. Eén van de eerste locaties waar je groene diesel kan tanken, is aan het depot en station aan de
Nijverheidsstraat in Beringen.
“Energie is onze core business, al meer dan 35 jaar lang en dat zal in de toekomst ook zo blijven” zegt
Noë Bruno, van Group Bruno. “Voor voertuigen die rijden op traditionele fossiele brandstoffen is dit een verhaal met een einde. Maar wij geloven dat tankstations wel nog een toekomst hebben want er zijn ook alternatieven”.
HVO 100
Hydrotreated Vegetable Oil, kortweg HVO 100, is diesel dat geproduceerd wordt uit plantaardige oliën maar ook uit afval, restoliën en vetten, zoals frituurvet. Het gebruik ervan resulteert in een reductie van bijna 90% in CO2-uitstoot in vergelijking met gewone diesel. Elke dieselwagen kan meteen en zonder problemen rijden met HVO 100 zonder prestatieverlies en de actieradius blijft behouden.
“In Zonhoven en Beringen komen de eerste multipompen met HVO 100”, gaat Bruno verder, ”Het is onze intentie dat de andere Bruno Service Stations snel zullen volgen. Maar ook onze eigen vloot van 7 tankwagens zal op de nieuwe groene diesel HVO 100 gaan rijden. Hierdoor alleen al besparen we bij Bruno Mazout jaarlijks tot 90% vermindering CO2 uitstoot of 400 ton. Dat is een compensatie van 18.000 bomen”.
Elektrische wagens
Daarnaast worden nog eens 19 Bruno Service Stations uitgerust met
snelle en traagladers voor elektrische auto’s tegen uiterlijk maart 2025. Nu kan dat slechts op 4 plaatsen. Dit is voor Group Bruno een totale investering van meer dan €6.000.000.
“We geloven in een en-en-verhaal want de transitie zal geleidelijk aan verlopen. Elk tankstation zou laadpalen moeten hebben. Elektriciteit is de nieuwe brandstof naast LPG, diesel en benzine.” aldus Noë Bruno.
“We blijven verder streven naar een energieneutraal bedrijf tegen 2030. Al onze vestigingen hebben zuinige ledverlichting en zonnepanelen op hun dak. Momenteel heeft Group Bruno een totale jaaropbrengst van 5 megawatt stroom. Goed voor bijna 85% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik”.
Waterstof
"We willen graag meewerken aan de opstart van rijden op waterstof maar dat is een moeilijk verhaal. Vraag en aanbod op elkaar afstemmen is niet zo eenvoudig. We blijven in gesprek met grote bedrijven in de logistiek en mobiliteit. Er moeten natuurlijk voertuigen op waterstof rondrijden om een waterstof tankinstallatie uit te bouwen en omgekeerd.
Want het gaat om een grote investering. Onze intentie blijft om zo snel mogelijk de eerste waterstofpomp bij het
Bruno Service Station in Genk-Noord te openen, en dat is een primeur voor Limburg. Waterstof zal in de komende jaren vooral de energiebron worden voor vrachtvervoer, maar op langere termijn kan het zeker ook dé groene brandstof voor personenwagens worden", aldus Noë Bruno.