Woensdag 17 september 2014
Vorig jaar werden er voor het culturele aha!-seizoen 10.304 tickets verkocht, een kleine 2.500 meer dan in 2012 en 4000 meer dan in 2011. “We zien dat aha! nog altijd groeit, zowel kwantitatief als kwalitatief," zegt schepen van cultuur Guy Joosten. "Het programmabudget kan quasi volledig gefinancierd worden met de totale inkomsten van de culturele programmatie. Een schitterend resultaat waar de ganse aha!-ploeg terecht fier op mag zijn,”
Het aha!-programma is een product van samenwerking. Een grote groep vrijwilligers, onmisbaar voor het welslagen van dit project, bezorgt de bezoeker met veel plezier iedere avond een prettige aha!-Erlebnis. Joosten: “Het aha!-verhaal is een schitterend voorbeeld van hoe een gemeentebestuur kan omgaan met het vrijetijdsverhaal. Prikkelen wat kwaliteitsvol aan de basis gebeurt en daarnaast complementair aanbieden van cultuurvormen die (nog) niet aanwezig zijn. Naast de ver doorgedreven samenwerking met plaatselijke verenigingen en organisaties is net deze complementaire programmatie een belangrijke succesfactor.”
Ook burgemeester Theo Schuurmans benadrukt het belang van de vele vrijwilligers. “Uiteraard zie je ze bij elk optreden in De Posthoorn pintjes tappen, maar ze doen zoveel meer dan dat. Omliggende gemeenten kijken vol bewondering naar onze grote schare vrijwilligers, die zelfs bij de programmering een belangrijke rol spelen. Het is een bonte mix enthousiastelingen van alle leeftijden, voor ons een perfect klankbord om te weten welke wensen er leven.”
Aha! stimuleert cultuurbeleving bij jong en oud. “Zo hebben we een zeer intense samenwerking met de Hamont-Achelse scholen. Een werkgroep bestaande uit verschillende leerkrachten stelt deze schoolprogrammatie samen. Aha! schenkt elk kind per schooljaar 2,50 euro korting op een fijne culturele beleving,” aldus schepen Joosten. Naast de kinderen is er ook een wisselwerking met Cultuurkring. Deze organisatie promoot cultuur bij de senioren.
Recentste nieuws Hamont-Achel