Het stadsbestuur zet de laatste jaren zwaar in op
toerisme. En niet zonder resultaat: met
bijna 30.000 overnachtingen in 2014 is het toerisme een belangrijke economische speler. Het UiTpunt en V.V.V.-kantoor timmeren samen met het toeristische platform Hamont-Achel en lokale actoren sinds een aantal jaren samen aan toeristisch Hamont-Achel, vanuit een sterk marketingconcept en visie. Schepen van toerisme Ben Schuurmans: “Op het gebied van toerisme zetten we onze sterktes maximaal in. Onze groene, rustige omgeving waar heel wat waardevolle natuur- en erfgoedmonumenten aanwezig zijn, inspireert heel wat toeristen voor een bezoek aan Hamont-Achel.”
Na het grote succes van de Vlaanderen Lekker Land-campagne enkele jaren geleden komt de stad nu met een nieuwe toeristische slogan. “Onze nieuwe slogan
Tussen Teuten en Trappisten verwoordt perfect onze toeristische inhoud: erfgoed, culinair, Hamont, Achel, genieten,…” aldus de schepen. Om deze nieuwe slogan uit te dragen, worden momenteel de banieren
(foto) op de invalswegen vervangen. “Enerzijds vervangen we de banieren die na vijf jaar hun kleur hebben verloren door zonneschijn en regen en anderzijds prijkt in het midden een gloednieuwe banier met onze slogan”, zegt Ben Schuurmans.
Ondertussen zijn enkele nieuwe toeristische producten in volle ontwikkeling:
twee nieuwe trappistenwandelroutes en een nieuw
toeristisch stadsplan.