De website van de gemeente -
hamont-achel.be - is sinds vandaag vernieuwd. Het duurde even voor iedereen ze kon zien, wat aangeeft dat veel mensen ze bekijken, maar nu is dat bijna overal het geval. En, toegegeven: ze ziet er mooi uit.
Mooi en eenvoudig. Schepen Guy Joosten: “We hebben ons laten leiden door het standpunt van de burger en ons afgevraagd voor welke informatie die burger naar de website van de stad komt. In veel gevallen zoekt men de openingsuren en contactgegevens van de stadsdiensten, wil men een melding doen of te weten komen wat men moet doen om een rijbewijs te kunnen aanvragen. De website is zo opgezet dat de burger snel meer informatie vindt over de gewenste dienstverlening, eventueel het correcte formulier kan downloaden en bovendien meteen ziet bij welke dienst hij hierover meer informatie kan krijgen en wanneer die dienst geopend is. We hebben onze homepage dan ook zeer overzichtelijk gehouden, zodat de burger niet verdrinkt in de veelheid aan informatie. Voor aha!, het cultureel programma van de stad, hebben we een aparte deelsite voorzien.”
De nieuwe site is ook vlot te raadplegen op mobiele toestellen. “Ook in het digitale verhaal zetten we een grote stap voorwaarts. Naast de gratis wifi in onze openbare gebouwen hebben we nu ook een website die zich automatisch aanpast aan smartphones en tablets, een zogenaamde ‘responsive site’. Een absolute must in tijden waarin het merendeel van de bevolking het internet raadpleegt met een mobiel toestel”, zegt de schepen.
Burgemeester Theo Schuurmans ziet de nieuwe site eerder "als een basis om op verder te werken en om onze dienstverlening in de toekomst nog beter en nog meer digitaal te kunnen aanbieden. Bovendien zal de website nog uitgebreid worden met een toeristisch gedeelte, in samenwerking met het VVV-kantoor.”
De stad beschikt voortaan ook over een overkoepelende Facebookpagina (www.facebook.com/hamontachel) en een eigen YouTube-kanaal, dat je rechtstreeks kan bereiken vanaf de homepage. “We vinden het belangrijk om dicht bij alle geledingen van onze bevolking te staan en met hen in interactie te treden en daarom willen we die sociale kanalen ten volle benutten”, besluit de burgemeester.