Voor de tiende opeenvolgende keer bolde
Patrick Vanlaar donderdag rond 14.10 uur aan de Ochsenalm (Kaunertal) na de
Handbikebattle 2026 over de finish. Tien keer fikste hij dat op eigen kracht. Maar deze editie was een knoerharde noot om te kraken. Hoofdoorzaak:
de zon. Niet voor niets hadden de organisatoren vooruitziend een parasol in ieders deelnemerspakket gestopt!
Patrick Vanlaar: "Niet te doen! Als André en Roel mij met die paraplu niet in de schaduw hadden gehouden, was ik gestopt. De vorige keren sakkerde ik onderweg dat ik me had ingeschreven. Maar als ik bekomen was, wilde ik er toch weer bij zijn. Ik ben content dat ik die tien gehaald heb. Maar als ik nog deelneem, zal het met elektrische ondersteuning zijn."
Broer André was in die tien jaar even vaak zijn vaste persoonlijke buddy. Donderdag legde hij een flink stuk van het traject stappend af, afwisselend met buddy Roel, die voor de broodnodige schaduw zorgde.
André Vanlaar: "Ook voor mij was deze battle een bijzondere. Het was in ieder geval de heetste! De gps op mijn stuur gaf bij aankomst een gemiddelde temperatuur van 33 graden en een piek van 43 graden aan. Dichter bij het asfalt moet dat voor Patrick nog heter aangevoeld hebben. Onderweg is het door de hitte en ook door Patricks MS een paar keer spannend geweest. Maar zo'n drie à vier kilometer voor de finish wisten we dat hij tot over de streep zou doorknokken."
Voor deze tiende deelname wilde ook zus Christiane er per se bij zijn in Feichten. Andere jaren hielden beroepsverplichtingen haar meestal op het thuisfront. Wel begeleidde ze broer Patrick bij zijn talloze trainingen, dichtbij huis of verder weg. Dankzij haar inzet, die van een kliek meetrainende sportievelingen, gelegenheidsbuddy's, vaste en tijdelijke logistieke ondersteuners én de mentale steun van sympathisanten op het thuisfront zette Patrick in de eerste negen edities opvallend regelmatige prestaties neer.
Toen hij na de finish weer op zijn positieven was gekomen, besefte hij het belang van dat groepsgebeuren maar al te goed.
Patrick: "Ik heb al die jaren zoveel mensen leren kennen en rond mij gehad op wie ik iedere keer weer kon rekenen."
Gisteren werd huiswaarts gekeerd. Vrijdag stond nog een lazy chilldagje geprogrammeerd, een logische decompressie na de inspanning. 's Avonds was er voor alle teams nog een barbecue, de afsluiter van de sportieve battle en van een traditioneel weekje verbindende gezelligheid.
Jef Vanbussel
- Foto boven: Aankomst nummer tien, met een parasol als bescherming tegen de vlammende zon.
- Eerste foto onder de tekst: Van links naar rechts de handbikers Jan, Patrick, Martijn en John met hun teams, naar jaarlijkse gewoonte broederlijk voor Hotel Kaunertaler Hof.
- Tweede foto onder de tekst: Buddy Roel (vier deelnames), logistiek medewerker Ivo (zeven deelnames) en persoonlijke buddy André met een indrukwekkende tien op tien.
- Derde foto onder de tekst: Patricks tijdentabel van zijn eerste negen deelnames.
- Vierde foto onder de tekst: Ontwerp van de gelegenheidstattoo naar aanleiding van tien deelnames.