Grensgevallen
De Nederlandse staatssecretaris van infrastructuur, Vivianne Heynen, heeft vandaag aan de Nederlandse Tweede Kamer de resultaten bezorgd van een onderzoek naar de mogelijke heringebruikname van het spoor tussen Weert en Hamont voor passagierstreinen.
Uit het onderzoek blijkt dat de problemen al een stuk minder ingewikkeld zouden worden als er bij Weert een nieuwe brug over de Zuid-Willemsvaart wordt gelegd en als er op de verbinding alleen Belgische treinen gaan rijden.
Als er een nieuwe spoorbrug wordt gelegd, zorgt de nieuwe verbinding niet voor de problemen met de bestaande Nederlandse dienstregeling, die nu al overvol is. Die brug zou 17,3 miljoen euro kosten. Daardoor zou het prijskaartje voor de heringebruikname op 47 tot 73 miljoen euro uitkomen. Tot dusver was uitgegaan van 50 tot 150 miljoen.
Als er alleen Belgische treinen over het tracé zouden rijden, zou dat goedkoper zijn dan wanneer Nederlandse treinen geschikt zouden moeten gemaakt worden voor het Belgische spoorwegnet dat o.m. een ander soort beveiliging heeft.
De vraag is dan nog: wie gaat dat betalen. Ondanks het feit dat ze deel uitmaakt van een regering in lopende zaken, wil de staatssecretaris toch een overleg organiseren tussen de overheden van de twee landen.
Nieuwere berichten in
'Grensgevallen'Oudere berichten in
'Grensgevallen'