Enkele maanden geleden kregen de
mulders van de Napoleonsmolen van Jef Van Bree
één van de twee vliegwielen van de stoommachine die vanaf 1867 ongeveer 20 jaar in die molen draaide. Ludovicus Gerardus Mathijsen nam in 1862 de onverdeelde rechten van de verschillende families over en verhoogde de molen met zes meter. Met de afbraak van de stenen van de galerij rond de molen bouwde hij een aanleunend gebouw met een olieslagwerk. Om dat ook te kunnen gebruiken als er geen wind was plaatste hij een stoommachine in de noordzijde van dit gebouw. De fundering van deze stoommachine bevindt zich nog volledig intact onder de huidige klinkervloer.
De stoommachine werd met hout gestookt en kon eveneens de maalkoppels aandrijven als er geen wind was. Of dit echt goed gewerkt heeft is wel een vraag. Omdat een stoommachine opstarten een omslachtig werk was, werd de machine na twintig jaar stilgelegd en niet verkocht aan de nieuwe eigenaar Van Asten.
In samenwerking met de technische dienst van de stad plaatsten de molenaars het
vliegwiel aan de buitenzijde tegen dezelfde noordergevel en langs de waterput waar de stoommachine het water door een loden leiding oppompte om te kunnen draaien. Voor bezoekers is het vliegwiel samen met de waterput een kleine geschiedenis als ze rond de molen wandelen. Wie meer over het verhaal wil zien en horen kan morgen/zondag van 10 tot 17 uur terecht in de Napoleonsmolen tijdens de Limburgse open Molendag. Omdat de molen 25 jaar geleden werd gerestaureerd geeft
fanfare De Eendracht om half drie een concert op de stelling van de molen en bakker Knapen uit Bocholt bakt ter plaatse Limburgse vlaai. Om 11 uur zal de burgemeester twee nieuwe infoborden onthullen aan de poort van de molen!